aller-mob_1170.jpg

Dagbladet.no i ny drakt

Nå rulles den nye nettavisen ut med nytt utseende og ny teknologi.

Det er sju år siden Dagbladets nettside ble pusset opp og i fjor bestemte sjefredaktør John Arne Markussen seg for å gjøre noe med det.

Mobil først

– Den viktigste endringen er at mobilutgaven settes først, samt at vi har åpnet for personalisering og automatisering. Forsidens profil er tydelig og allsidig og lagt bedre til rette for desking av Pluss-artikler og innhold fra flere deler av Aller-konsernet, sier Hilde Schjerve, redaksjonssjef i Dagbladet.

– Merkevarens betydning er viktigere enn noen gang og endringene vi nå har gjort er med på å styrke den ytterligere. Vi har mer variasjon og en tydeligere layoutmessig forskjell på underholdningssak og ved «breaking news». Sidene har mindre luft og layouten er mer kompakt. Dette for at det skal bli enklere å forandre på utseendet. Der det tidligere måtte være en annonse i toppetasjen, er det nå større valgmuligheter. Desken kan rendyrke de tre første etasjene til breaking news, hvis det er ønskelig, sier Schjerve.

Kortere titler

Endringen medfører at sakene må være enda mer kortfattet og spisset enn de var før om de skal "nå opp", uttaler vaktsjef Eirik Vale Frogner.

– Det er blitt langt færre av lange titler og mer bruk av stikktitler. Dagbladet har fått andre og flere annonseplasser som gjør at annonsene blir prioritert annerledes. 

Prioritering og personalisering 

Dagbladet ville gjøre noe for å prioritere de viktigste sakene sine og produktutvikler i Aller, Magnus Hoem Hagen, fant noe av svaret i personalisering.

– Det er de viktigste sakene som skal være synlig. Alt skal ikke leve like lenge på forsiden. Vi har gjort en del av sakene i Dagbladet.no personalisert for at leseren ikke blir presentert for saker han eller hun har lest fra før. Som plussabonnent ønsker man for eksempel heller ikke annonser for å bli plussabonnent. Vår forside tar høyde for slike ting, sier Hoem Hagen.

Resultatet

For kommersiell direktør i Aller Media, Chris Tallerås Steen, var det viktig at forsiden skapte rom for mer nyhetstrykk, tydeligere forsideprofil og at det ble prioritert fokus på mobil.

– Vi ønsket at forsiden skulle deskes etter mobil først og deretter til desktop. Det var viktig med en god flyt og miks av saker og annonser. Dette har ført til at vi har fått flere gode annonseplasser på forsiden enn tidligere, og increen verdiene har økt ytterligere.

Bruker netboard

– Vi har beholdt våre store merkevarebyggende formater som wallpaper og fullskjerm. Tidligere hadde vi én netboard på desktop forsiden, nå har vi seks stykker, ettersom annonsene lazyloades går dette ikke utover inscreen verdien. Netboard er også et godt format for video og levende bilde med tekst, samt at man kan legge på data og segmentere visningene, derfor har vi lagt tilrette for et større varelager nettop på dette formatet, avslutter Tallerås Steen.

 



Aktuelt