Din side 20 år_1170x670.jpg

Jubilanten Dinside - større enn noen gang

Når 1,3 millioner ukentlige lesere med forbrukerstoff og grundige tester

Berit B. Njarga, konstituert redaktør for Dinside, kan fortelle at den populære nettsiden har rundt 1,3 millioner unike lesere i uka. Hovedvekten av leserne kommer direkte til Dinside, i tillegg til fra Dagbladet og Google. 

- Trafikken har vært stabil i 2017, og nettstedet har så langt tatt trygge steg inn i 2018. I år feirer vi dessuten at Dinside fyller 20 år – ingen selvfølge for et nettsted som ble startet opp på slutten av 90-tallet. Dette har blant annet gitt oss en stor gruppe trofaste lesere som kommer direkte til oss for å lese artikler og tester innen våre stoffområder. sier Njarga.

Dinsides største styrke

Mange av Dinsides lesere skal investere i nye produkter, og trenger råd med tanke på hvilket produkt de skal velge. Her kommer nettsidens artikler og tester inn i bildet.

- Testene strekker seg fra biler til treningsutstyr, mobiltelefoner og kjøkkenutstyr. Dinside gir leserne grundig forbrukerstoff av god kvalitet innenfor en rekke tema og produkter som interesserer forskjellige målgrupper, som vi når via forskjellige kanaler, og noe som gir gode forutsetninger for å treffe godt med annonsering på Dinside, avslutter Njarga.

Enkelt å finne gode råd om produkter og tjenester

Berhard A. Steen, startet Dinside i 1997 og ledet selskapet helt fram til 2006. Han var umiddelbart opptatt av hvilke muligheter som lå i å publisere godt redaksjonelt stoff på internett, og ville lage en «nettavis» litt utenom det vanlige.

- Vi begynte med å skrive om datautstyr og mobiltelefoner, som den gang var overpriset og for mange kjøpere nærmest umulig å forstå. Vi skrev om biler, den dyreste investeringer vi nordmenn gjør etter hus, og naturligvis om ting relatert til personlig økonomi. I motsetning til datidens blader som PC World Norge, som jeg selv var redaktør av i mange år, og Dine Penger, var altså stoffet kontinuerlig oppdatert, tilgjengelig og søkbart. Skulle man kjøpe kjøpe bil, ta et lån, tegne en strømavtale eller kjøpe en bærbar PC, var det enkelt å få rådene fra Dinside, sier Steen.

Endrer kjøpsbeslutninger med relevante annonser

- Vi laget en tjeneste for kjøpere som satt nærmest satt foran PCen med åpen lommebok, klar til å bruke penger. Relevante annonser var ikke «forstyrrende», de var interessante og kunne endre kjøpsbeslutningen. Slik hadde tjenesten stort potensiale for annonsører fra dag en. I dag, når folk har med seg nettet overalt, er tjenesten kanskje viktigere enn noen gang. Det å treffe med relevante annonser, er noe annonsørene i enda større grad burde sette fokus på, avslutter Steen.

 



Aktuelt