dsad2017_1170.jpg

DSAD 2017 – Lys i tunnelen tross digitale utfordringer

Bransjen tok turen til Latter for å få med seg toppen av foredragsholdere fra inn- og utland og bli presentert Den Store Annonsørrapporten 2017.

Den Store Annonsørdagen ble innledet av forelesningen til amerikaneren Tom Fishburne, mannen bak The Marketoonist. Tegneseriestripene fra markedsføringens verden lånes i nyhetsbrev og presentasjoner over hele verden. Hans foredrag handlet blant annet om hvordan markedsførere ikke helt klarer å holde tritt med potensialet i dagens digitale utvikling.

– Det har aldri vært en mer spennende tid for markedsføring. Vi har tilgang til forbrukerne på en måte vi aldri har hatt før. Markedsførerne over hele verden vet dette, men har vanskeligeter med å omstille seg og se helheten i de digitale muligheten, sier Fishburne.

ANFO gjør årlig en stor studie om virkemidler, utfordringer, utviklingstrekk og prioriteringer hos norske annonsører. Marketing konsulent Henrik Berger Jørgensen er sjefen i fightingeverydayboredom.com et idé-drevet strategi konsulentselskap som jobber med klienter som vil være utpreget og relevant for sine kunder. Han har samarbeidet med ANFO om Den Store Annonsørrapporten siden oppstarten for fire år siden.

– Undersøkelsen er viktig for bransjen, fordi annonsørene bruker en rekke nye virkemidler som vi ikke har sett før og vi trenger å lære av hverandre, sier Berger Jørgensen.

Les hva ANFO skriver om Den Store Annonsørrapporten 2017 her

GDPR kommer til å påvirke morgendagens annonsering med sine regelverk om samtykker, profilering, plain language, cookies og datautveksling. Rune Opdahl, partner i advokatfirmaet Wiersholm, har et godt, praktisk grep på databeskyttelse og GDPR, som trer i kraft 18 oktober.

Les hva Rune Opdahl i Wiersholm sier om GDPR her.

Les hva Aller skriver om GDPR her.

Prisen som årets foredragsholder har lang tradisjon i ANFO. Et konferanseår med rundt 20 eventer og bortimot 2500 deltagere danner grunnlaget for vurderingen. Evalueringskriteriene har to elementer; presentasjonsform og faglig innhold. I år var det Kathinka Kock Sommerseth, markedsdirektør i Storebrand, som gikk av med seieren som Årets Foredragsholder 2017.

– Det er helt uventet, men veldig, veldig hyggelig! Jeg er veldig glad, rett og slett, smiler en fornøyd Koch Sommerseth.

 

 



Aktuelt