• Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide

En av to skal ha elbil neste gang

Samferdselsminister Jon Georg Dale åpnet bilseminaret til Aller, hvor bl.a. Bilindeksen og kandidatene til «Årets Bil 2019» ble presentert

Bilbransjen var samlet på Aker Brygge, tirsdag 16. oktober, og deltok på Aller sitt årlige bilseminar.

Samferdselsminister Jon Georg Dale åpnet, med et innlegg der han tildelte egen regjering æren for at bilavgiftene er blitt endret de fem siste årene, fra høye avgifter på motorstørrelse til høy prising av utslipp.

- Det har gitt en mye mer miljøvennlig bilpark og det har ikke minst bidratt til at null- eller lavutslipps-kjøretøy vokser som aldri før, sier Dale.

Han påpeker at en eksplosiv salgsøkning og en rask teknologisk utvikling bidrar til at el-bilen blir et tilgjengelig alternativ også for folk som ikke kunne velge elektrisk tidligere.

- I Norge har vi høy kjøpekraft og mange incentiver til å gjøre miljøvennlige valg, blant annet avgifts-fordeler. Regjeringen har en ambisjon om at alle nysolgte biler i 2025 skal være null- eller lavutslippsbiler. Det er en ekstremt hårete ambisjon, sier Dale.

Elektrisk øker

Etter samferdselsministeren overtok Anders G. Hovde, seniorrådgiver i Kantar TNS. Han presenterte Bilindeksen for 2018, og røpet at personbilsalget ikke har vært høyere i Norge siden 1986.

Elbilsalget har vokst fra 20,8 prosent av nybilsalget til 28,1 prosent i fjor, viser Kantar TNS' ferske undersøkelse.

- Elektrisk øker jevnt og trutt. Den lille utflatingen skyldes leveringsproblemer, det var flere som ville ha det. Hybrid vokser også, ladbar hybrid vokser enormt, sier Hovde.

Men når folk blir spurt om hva som blir neste bil, er tendensen tydelig. Ifølge TNS Kantar vil 48,3 prosent velge elbil.

- Vi spurte «neste gang du kjøper bil, hvor sannsynlig er det at du kjøper elbil?» Vi ser at halvparten av oss sier det er sannsynlig eller sikkert, sier Hovde.

Elbilers utilstrekkelige rekkevidde er hovedgrunnen til halvparten av de som ikke vil kjøpe inn elbil med det første.

Hovde gikk så gjennom årets bilindeksundersøkelse, gjort blant flere tusen bilkjøpere. Bilindeksen har som mål å se hvordan ulike bilmerker rangeres ut i fra kjøpernes oppfatninger, og hvilke merker de faktisk kjøper.

Topp 10-liste over bil-merkevarene, utført blant nybil-kjøpere i 2017, ble dominert av kjente og kjære bilmerker - med en helt ny klatrer på sjuendeplass.

 

Årets bil 2019

Dagbladets kåring av kommende års beste bil arrangeres i samarbeid med Autofil og Dinside. Kandidatene ble presentert av Espen Stensrud, redaktør fra bilredaksjonen i Dagbladet/Dinside/Autofil.

I år er 40 biler plukket ut, og vinneren kåres etter en finale med ti kandidater i «Årets Bil i Norge 2019» 28. november. Folkets favoritt presenteres i Dagbladet 4. desember, etter en leseravstemning.

- Bare nye personbiler blir vurdert, ikke facelift-modeller på det norske markedet. De vurderes på et bredt spekter av egenskaper, sier Stensrud.

 

Juryen i Årets Bil 2018:

Bård Eker, industridesigner og eier av Eker Group og Hydrolift

Molly Petit, programleder og racerkjører

Børre Skiaker, generalsekretær KNA

Ståle Frydenlund, kommunikasjonsrådgiver Elbilforeningen – redaktør elbil.no

Anders G. Hovde, seniorrådgiver i Kantar TNS

Rune M. Nesheim, testansvarlig Dagbladet Bil/Dinside.no/Autofil

Rune Korsvoll, motorjournalist Dagbladet Bil/Dinside.no/Autofil og Norges medlem av «Car of the year Europa»

Espen Stensrud (juryleder), Ansvarlig redaktør Dagbladet BIL/DinSide.no/Autofil

Elbil24

Nytt i år under Aller Medias motorportefølje er lanseringen av Elbil24.no. Fred Magne Skillebæk, leder for nettsiden, fortalte om den nye satsningen, som kommer i betaversjon allerede i november.

Casepresentasjon av Peugeot

Henrik Staib, strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media, presenterte en spennende kommersiell løsning for Peugeot med levende bilder og contentløsninger.

 

 



Aktuelt