• Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide

Facebook kjenner deg bedre enn kona

Desto mer data som ligger i systemet, desto bedre blir den kunstige intelligensen. 

Norges andre MediaMecca ble torsdag 15. november gjennomført foran et livlig publikum i Christiania Teater. Årets tema var Future, og femten foredragsholdere kikket inn i krystallkulene for å spå bransjens fremtid.

De forskjellige innslagene varierte stort, men spørsmålene rundt kunstig intelligens bant arrangementet sammen som en rød tråd. Økt datainnsamling og fremveksten av "den kunstige intelligensen" har revolusjonert måten vi markedsfører på, men er det en positiv utvikling? Og hvor hører individets kreativitet hjemme om alt er basert på algoritmer?

Noen utvalgte foredrag:

Det digitale diktaturet

Morten Goodwin er professor ved universitetet i Agder, og har etter egen innrømmelse vært interessert i kunstig intelligens (AI) siden "før det var kult". Han mener folk flest har et urealistisk bilde av hva den kunstige intelligensen er.

Den kunstige intelligensen er hverken Robocop eller Terminator, men et verktøy som mennesker kan bruke. Desto mer data som ligger i systemet, desto bedre blir den kunstige intelligensen. Goodwin forklarer at det er nettopp derfor Facebook med sine 2,2 milliarder brukere har en så suksessfull kunstig intelligens. Det er ikke algoritmen som gjør forskjellen, men mengden data. For hvert likerklikk vet Facebook litt mer om hva du kommer til å like neste gang.

«Om du har likt 10 innlegg på Facebook kjenner de deg bedre enn en kollega. Om du har likt 70 innlegg kjenner de deg bedre enn en venn. Om du har likt 300 innlegg kjenner de deg bedre enn kona di» Morten Goodwin

Norgesrekord i crowdfunding

Fjong er et tilbud for deg som vil leie, fremfor å eie klær. Sigrund Syverud, som er en av Fjongs gründere, er både bekymret over hvor lite penger som går til kvinnelige gründere, og hvor få kvinner som investerer i andres prosjekter.

«Ofte sier de kvinnelige investorene at de må spørre samboeren sin først» Sigerund Syverud

Ettersom bare 0.7% av investorpenger går til gründergrupper som utelukkende består av jenter tok Fjongs grunleggere saken i egne hender. De lagde en investorguide for eventuelle investorer og finansierte hele prosjektet gjennom crowdfunding. De ba om 3,5 millioner kroner, men mottok 8 millioner kroner før de måtte si stopp til videre bidrag. Det holdt likevel til norgesrekord.

5 millioner kameramenn

Mads Andersen er av mange mest kjent for sitt arbeid foran kamera hos VGTV, men har nå blitt direktør for video i Aller media. Ved hjelp av tau, publikum og litt magi forklarte Andersen sin visjon om 5 millioner kameramenn.

«Alle går med et kamera i lomma som er bedre enn det et speilreflekskamera var for noen år siden»Mads Andersen

Madsen forklarer at de samme mekanismene som gjør det mulig for mediebransjen å gi lokale nyheter til hver enkelt bruker burde gjøre det mulig å vite hvor mange brukere man har i nærheten av en hendelse. Om denne samme tjenesten lot brukerne sende inn sine videoer ville mindre mediehus lettere kunne konkurrere med for eksempel NRK.

The future of brands

Årets MediaMecca ble avsluttet av den ettertraktede foreleseren Peter Field. Field fikk dobbel taletid av de øvrige gjestene, og gjennom en 20 minutters statistisk analyse forklarte han at det har vært et skifte vekk fra merkevarebyggende reklame. Bransjen er nå mer interessert i kortsiktige salgstall, noe Field går hardt til angrep på.

«Gjennom siste minutts reklamer må det startes på nytt hver gang.» Peter Field

Fremfor å starte på nytt med hver kampanje mener Field det optimale er en blanding, og at en sterk merkevare uansett er nødvendig for å oppnå ønskede resultater når det brukes kunstig intelligens og lignende. I likhet med flere andre talere frykter han at kreativiteten blir oversett i jakten på optimale algoritmer og enorme mengder data.

 “Kreativitet slår alt” - Peter Field.

Aller Media er partner for MediaMecca i Norge

 



Aktuelt