1170x610_01_ny.png

Jan Thoresen i SOL er Årets netthode

Har klart å gjenopplive og fornye en gammel merkevare Sol.no. Nå vokser nettstedet på mobil og når unge lesere igjen.  

Under Norwegian Online News Association (NONA)-konferansen onsdag 30. mai ble de årlige Netthode-prisene utdelt, og det var administrerende direktør Jan Thoresen i SOL  som stakk av med hovedprisen. Thoresen beskrives av juryen som en viktig brikke i norsk netthistorie fra starten og frem til i dag. Grunnen til at han får prisen er fornyelsen han har stått for i portalen Sol.no.

Her er juryens begrunnelse:
"Egentlig er det et lite under at han ikke har fått denne prisen før. Jan Thoresen har vært en viktig brikke i norsk netthistorie fra den spede begynnelsen og helt fram til i dag. Hans bok om Nettjournalistikk er nå pensum på en rekke skoler som underviser i journalistikk.

Den konkrete årsaken til at Jan Thoresen blir trukket fram som årets netthode er at han har klart å gjenopplive og fornye en gammel, og for mange nesten glemt merkevare, Sol.no. Sol.no har vært eid av Schibsted og Eniro og eies nå fullt og helt av Aller Norge. Det var en tradisjonell startside med lenker til aviser, banker osv og de vokste seg store ved hjelp av at de ble satt som startside på nye pc-er før de var solgt. Når brukerne nå har flyttet sine vaner over på mobil sliter startsidene kraftig.

Her kom Jan Thoresen inn for halvannet år siden og gjennomførte ganske raskt en redaksjonell omprofilering hvor de nå satser mer på harde nyheter og meninger, og overser i stor grad de mer lettbeine nettsakene. Tidligere i år lanserte de den nye SOL appen som nå gir deg personaliserte nyheter. Bak appen ligger en frisk satsing med maskinlæring hvor de autoindekserer alle nyheter som blir publisert i Norge. Når vi legger vekt på at det er litt rart at Jan Thoresen ikke har fått denne prisen før, så skyldes det at han har vært sentral i norsk nettutvikling siden starten. Han var med å bygge opp Aftenposten.no. Var med da Dagbladet.no vokste seg store på 2000-tallet, og han var med og etablere og bygge opp Egmonts satsing i Norge, Klikk.no.

Etter det forsvant han til Egmont Danmark i en periode før han kom tilbake til Aller i Norge. Jan Thoresen har da også bakgrunn som selvlært programmerer fra ungdomstiden og journalist i lokalaviser før han havnet i Aftenposten. I Dagbladet.no var han viktig for at de fikk bygget de første versjonene av kommentarsystem og ikke minst værtjenesten hvor han snudde logikken på hvordan man gir en værmelding. Dagbladets værsatsing tok aldri helt av, men løsningen ble kopiert og videreutviklet av det vi alle bruker i dag, Yr.no. Jan har også bidratt i en rekke utviklingsprosjekter i Aller Norge etter at han kom tilbake fra Danmark. Bl.a. leserkritikk-prosjektet, hvor de lar leserne komme med korreksjoner til journalisten, uten at resten av leserne trenger å bli involvert. Prosjektet fikk da også støtte fra Google Digital News Initiative. Prosjektet har tiltrukket seg oppmerksomhet også utenfor Norge. Det samme har satsingen på Sol.no. Og nå vokser nettstedet på mobil og når unge lesere igjen."

Vi gratulerer!

SOL med ny app

 



Aktuelt