1170x610_ThomasJohansen_Ny.jpg

Julepraten med Thomas Johansen, PHD

Hva inspirerte deg mest i 2017, og hvordan blir neste år? Se julepraten med Thomas Johansen her.

Vi har tatt en prat med noen av våre kunder og loddet stemningen for det nye året. Hver uke vil en ny bransjepersonlighet dele litt av sine erfaringer og forventninger. Denne gangen har vi snakket med Thomas Johansen, Digital Direktør i PHD.

Johansen startet sin karriere i media hos PHD som interaktiv juniorrådgiver/prosjektleder i 2010. I 2016 fikk han rollen som Digital Direktør i PHD, med et utvidet ansvar på tvers av flere fagområder.

Hva inspirerte deg i 2017 og hvilke forventninger har du til 2018?

– Personlig har jeg hatt en del spennende reiser til Marokko, Miami, Cuba og Cayman Island i år, og vært med kjente og kjære på fjellet og hytta i Risør. Det har vært morsomt og inspirerende å besøke andre steder i verden, oppleve nye kulturer og utvide horisonten. Jeg vil helt klart videreføre reiselysten i 2018, så jeg har store forventninger til nye reisemål. Hvilke er enn så lenge ukjent.

– Jobbmessig har jeg vært så heldig å få sitte i juryen på ANFO Effekt og Mediastrategiprisen for Mediaforum. Det har gitt et unikt innblikk i bransjens utvikling. Det å sitte på innsiden og vurdere innsendte caser har uten tvil vært morsomt, lærerikt og inspirerende. Juryering gir verdifull innsikt om hvordan vi i PHD leverer i forhold til andre i bransjen. Med blant annet dette i bakhånd skal vi fortsette å levere enda bedre i 2018.

Hvilket fokus setter PHD til neste år?

– Vi setter ambisiøse mål for vår satsing i 2018. Eksempelvis har vi nylig lansert Annalect i Norge, der vi gjennom dataanalyse, modellering og attribusjon i enda større grad kan dokumentere effekten av våre aktiviteter sammen med kundene. Agile modeller gir unik innsikt i hvordan vi raskt og presist kan agere. Enda bedre beslutningsgrunnlag, som vil skape resultater og vekst for våre kunder.

– Vi er også i sluttfasen for å få på plass flere ressurser i min avdeling. Vi satser på ulike områder for å utvikle oss videre og ivareta posisjonen som et meget kompetent digitalt fagmiljø. Nye personer med andre erfaringer beriker digitalmiljøet ytterligere, som naturlig nok blir et enda viktigere område neste år. Samtidig er vi opptatt av å ta med oss kulturen og miljøet vi har internt i dag, som vi mener er et solid utgangspunkt for videre vekst.

Hvordan tror du Kraften i Aller vil vise seg i 2018?

– Hovedpunktene er vridningen man har gjort med å fokusere enda mer på kvalitet i forhold til annonsevarelagre med fokus på synlige visninger. Høyere in-screen nivåer på annonsene man selger, som igjen gir bedre forutsetninger for å gi annonsørene enda bedre resultater.

– Endringene man har gjort med tanke på det redaksjonelle er også spennende. Økt fokus på kvalitet og gode leseropplevelser. Optimalisering på involvering og ikke bare på klikk. Godt innhold som folk fordyper seg i kommer forhåpentligvis både brukere og annonsører til gode.

Jeg synes også at datainitiativene vitner om tydelig strategi. Det er en god rigg av egne data på tvers av hele porteføljen til Aller, samt berikelse fra andre kilder for eksempel samarbeid med Amedias aID.  

Hvordan feirer du jul?

Julen skal jeg feire i Sydney! Jeg skal besøke en tidligere studiekamerat som jobber der, så da blir det shorts og t-skjorte på Julaften! Det blir annerledes og jeg gleder meg veldig.

Støtter Autismeforeningen i Norge

Aller har som tradisjon å la deltakerne i Julepraten velge et veldedig formål som Aller Annonse donerer et beløp til.

Valget falt på Autismeforeningen i Norge. Jeg har vært avlaster i fjorten år for en gutt, nå mann, med autisme. Autisme kan være vanskelig å oppdage, ettersom det ikke kan diagnostiseres ved en test eller prøve. Det krever dermed kompetente ressurser for vurdering og utredning, samt tilrettelagt undervisning, oppfølging og andre tiltak for å gi de med autisme gode rammebetingelser og sikre livskvaliteten.

Hvordan blir en ultimat rådgiver? Se intervjuet med Thomas Johansen her

 



Aktuelt