Reiseseminar

Onsdag 2. september inviterte Aller og Dagbladet til reiseseminar. Her får du høydepunktene.

Over 60 gjester trosset høstens første "regnstorm", da Aller og Dagbladet inviterte til reiseseminar i Allerhuset. På programmet var blant annet innsikt i Aller Future Labs ferske reiseundersøkelse.
 
Kraften i Aller
Salgsdirektør i Dagbladet, Chris Tallerås Steen innledet med å fortelle om kraften i Aller og alle mulighetene som nå er samlet i Allerhuset.

Se film: Kraften i Aller
 
Kultur og aktivitet
Visste du at Dagbladets lesere har størst interesse for storbyferie? Det kom frem da Hilde Marie Tvedten fra Dagbladet Reise ga de fremmøtte et innblikk i hvordan Dagbladet jobber med reise. Tvedten trakk blant annet frem forskjellene på papir og nett.

På nett er leserne yngre og reisevanene dermed noe annerledes. Det preger også stoffet. Dagbladet bestreber seg på å kombinere bredde og det mer spesielle. Blant annet ønsker de - mer enn andre, å oppleve kultur når de er ute og reiser, understreket hun. Dagbladet.no-leseren reiser mye uavhengig av årstid. De har reist til eksotiske destinasjoner langt borte, men har også besøkt mange steder i Europa. De planlegger ruten selv, og kommer seg gjerne rundt i landet på egenhånd.

- Når Dagbladet.no-leseren reiser, er de aktive, avsluttet Tvedten.

Sol og bading
Erik Valebrokk, ansvarlig for den redaksjonelle reisesatsningen i Se og Hør, trakk blant annet frem at 53 % av Se og Hør-leserne ønsker seg sol og bading i ferien, 41 % vil på sightseeing, 44 % vil på storbyferie og 31 % på charter/pakketur. Valebrokk, som har ansvaret for 20 redaksjonelle reisesider hver uke fremholdt at leserne liker tydelige tips, og det får de i Aller sine publikasjoner. Han fortalte også om contentmagasinet Travellers Lookbook, som ble lansert på forsommeren.
 
Milliarder i reise
På programmet var også Jason Eckhoff fra Reisegiganten/Restplass.no/Businessclass.com, som underholdt publikum med sin inspirerende suksesshistorie. Eckhoff selv har hatt en imponerende reise. Fra den enkle ideen om å selge restplasser, til nå å drifte et skandinavisk/britisk milliardkonsern som inkluderer en rekke ulike reiseselskaper.
- Vær på utkikk etter den neste store muligheten – verden er i stadig endring, inviterte Eckhoff som oppsummering av sin historie.
 
Noe å snakke om...
Størst interesse var det knyttet til de ferske tallene fra Aller Future Labs reiselivsundersøkelse, gjort i samarbeid med Berg Hansen Reisebyrå, presentert av Njål Berge.

- Reise som kategori går bare oppover og er et felt som interesserer både lesere og annonsører i stadig større grad, åpnet Berge.
 
Han avslørte også at vi har det sosiale aspektet med oss i valg av reiser.
- Vi velger mye for flashing på sosiale medier og for å ha noe interessant å snakke om når vi kommer hjem, fortalte Berge.

Nano-reiser
91 % av nordmenn reiser på ferie minst en gang årlig, og vi har generelt høye forventninger til ferieukene. Trenden viser at vi reiser stadig oftere og kortere, og ifølge Berge er det aktørene som er flinkest til å si ”dette skal du gjøre, FORDI...” som vinner. Han presenterte også fire i'er som preger nordmenns reisevaner nå: internasjonal, individuell, intens, intelligens. Det siste handler nettopp om å navigere og faktisk klare å bruke alt vi har tilgang til av reisestoff og tips. Som bokidé lanserte han «alt vi IKKE burde gjøre», f.eks i New York.
 
Den amerikanske drømmen
Nordmenns reiser fordeler seg slik: 32 % er "par-tur", 30 % med barn, 30 % er venneturer. Verdt å merke seg er at hele 8 % reiser alene – og det betyr ikke kun at man ikke har noen å reise med, men at det er selvrealisering.
 
Og lurer du på hvor nordmenn flest drømmer om å reise? Svaret er USA!

 



Aktuelt