camilla_inma-1170x610.jpg

Mer fokus på faget markedsføring

Camilla Grund, ny leder for INMA, har en lidenskap for symbiosen mellom teknologi og faget markedsføring.

Hva trigget deg til å ta jobben som leder for INMA?

Det henger faktisk sammen med hele min historie i arbeidslivet.

Jeg har alltid hatt en barnslig lidenskap for symbiosen mellom teknologi og faget markedsføring. For 20 år siden kom jeg over noe teori, fra 60 tallet faktisk, om maskininteraktivitet, og hvordan teknologi kunne gjøre det mulig å holde tusenvis av personlige samtaler på en gang. Samtidig studerte jeg markedsføring, der tradisjonell kommunikasjons- og markedsføringsteori var en del av hverdagen min. Det skurret i hodet mitt, og jeg forsto ganske raskt at den tradisjonelle teorien og sannhetene alle jobbet etter kom til å bli utfordret. Og det fascinerte meg.

Så startet jeg å jobbe. Til min store forundring og frustrasjon merket jeg at det kun var en promille av alle dem som jobbet i bransjen som faktisk brydde seg om eller engasjerte seg i det jeg følte ville revolusjonere og endre prinsippene for markedsføringsfaget for godt. Jeg vet ikke om jeg kan kalle det et kall, men jeg følte der og da at det aller viktigste var å få alle rundt meg til å åpne øynene for dette fantastiske som holdt på å skje. Jeg digget den rollen, og dyrket samtidig en kjærlighet til det å forene alt det nye med en viss forståelig struktur man kunne forholde seg til i nåtid. Jeg ble nok en litt sånn irriterende glad kverulant som hele tiden skulle utfordre, men fytterakkern så gøy det var.

På den tiden var vi en liten sammensveiset gjeng på tvers av hele verdikjeden og konkurrenter som hadde denne lidenskapen. INMA kom etterhvert på banen, og ble en utrolig viktig institusjon og arena for oss likesinnede. Som et slags andre hjem. Mye har skjedd siden den gang. Topplederne startet å bry seg, det ble endringer i de fleste bedrifter, og alle skulle plutselig snakke om teknologiens fortreffelighet. Jeg husker godt følelsen da jeg forsto at gjennombruddet var kommet, og at vi faktisk hadde blitt hørt. Mest av alt var det glede, men på den andre siden var det også en tomhetsfølelse å gi slipp og dele engasjementet med alle, en sorg over at det visjonære i bransjen var blitt allemannseie, og en frustrasjon over at veldig mange gode talere uten kunnskap om faget snakket høyt om ting de ikke helt riktig forsto.

Det skjedde så mye nytt i bransjen på en gang. I rekordfart. Plutselig ble internett, teknologi og digitale muligheter hovedfokuset hos alle. Flertallet måtte lære seg mye nytt og starte omfattende endringer av alt, men enda raskere endret rammebetingelsene og mulighetene seg. Og man kan kanskje si at det var da kaoset startet. For å henge med og overleve ble de fleste aktørene selvfølgelig litt navlebeskuende, og fokuset ble å finne individuelle løsninger og egne verdensbilder. Jeg føler ofte at man glemte at markedsføring er et fagområde og et virkemiddel for å oppnå noe, og at det fremdeles er grunnleggende prinsipper for påvirkning som ligger til grunn om man skal lykkes. Selv om mulighetene er nye og teknologien åpner opp for andre virkemidler og mer effektive løsninger og arbeidsmetoder, er det viktig at man som en samlet bransje er opptatt av bærekraft for faget. Mer enn noen gang er det behov for noen etablerte sannheter og en felles forståelse, en synkronisert verdikjede, nye teoretiske prinsipper og forståelse for sammenhenger og konsekvenser av valg, felles språk osv.

Da muligheten i INMA dukket opp hadde jeg faktisk over en tid grublet mye på at det var på tide at noen igjen ville engasjere seg på vegne av alle og ønske å løfte hele bransjen et steg videre. Da jeg fikk tilbudet kjente jeg at det trigget noe i både hodet og hjertet mitt. Jeg følte at dette måtte være den helt perfekte jobben for meg, og klarte ikke å la denne muligheten gå fra meg. Det føles litt som å komme hjem igjen, og jeg er utrolig heldig som nå faktisk får jobbe med noe jeg skikkelig brenner for - hver eneste dag.

Hva er INMA sin viktigste rolle i fremtiden og hvordan skal du være med på å forme INMA?

INMA er en medlemsorganisasjon, og den aller viktigste oppgaven vi har er å gjøre medlemmene våre i stand til å blomstre i den digitale økonomien. Det er en stor og bred oppgave. Kjernen i organisasjonen er digital markedsføring. Vår rolle vil være å stake retning for en samlet fagfelt, sette dagsorden på kritiske fokusområder, profesjonalisere der det er behov for det, standardisere, kvalitetssikre arbeid og metoder, utarbeide research, fremme innsikt, drive opplæring og kunnskapsdeling. Hva konkret som er viktigst vil styres av medlemmenes behov til en hver tid, og vil nok variere fra tid til annen. Når det er sagt mener jeg at det vil være viktig at INMA fremover ligger et steg foran, prioriterer på vegne av bransjen det viktigste å ha fokus på, være tydeligere og gjøre grep som forenkler veien videre for alle. Vi må etablere sannheter som alle kan lene seg til og skape et felles verdenskart til alles reise. Personlig er jeg veldig opptatt av å sette faget markedsføring i sentrum igjen. Det er så lett å spore av når man snakker om og jobber med digitalisering. Jeg ønsker at INMA skal sette varige fotavtrykk som også generasjoner etter oss kan dra nytte av. Jeg brenner selv for både merkevarebygging,  markedsføringsteknologi og den digitale arbeidsflyten på tvers av verdikjeden. Her ønsker jeg at INMA skal på banen. Ellers vil det bli viktig for oss å få opp pulsen i organisasjonen, skape tette nettverk, varige vennskap, minnerike opplevelser og mye moro for medlemmene.

Hvordan vil arrangementer og konferanser utvikle seg under din ledelse?

Det er litt tidlig å si noe om ennå. Vi starter en strategiprosess nå, og det er viktig for meg at alle aktiviteter vi gjør leverer på den. Vi arrangerer i dag både Gulltaggen, Performance konferansen og 8 minutes of digital marketing. Alle tre er store og populære arrangementer. Generelt synes jeg det er viktig at vi fremmer gode case og arbeider, og premierer folk og bedrifter som er med på å drive bransjen videre i riktig retning. Så det skal vi fortsette med. Jeg liker imidlertid å utfordre etablerte måter å gjøre ting på - at man ikke alltid bare gjør som man alltid har gjort. 8 minutes er et godt eksempel på et nytt format. Så vi skal ta en ordentlig runde og se hvordan vi kan gjøre ting på nye måter. Jeg ønsker blant annet å digitalisere arrangementene mer. Vi kan både øke rekkevidden, interaktiviteten og ikke minst opplevelsen her. I tillegg er jeg en fan av mindre arrangementer, reiser, workshop, bedriftsbesøk etc hvor man får muligheten til å gå mer i dybden og ha spissere temaer og skape kunnskap som sitter lenger - og ikke minst skape varige minner. Jeg tror også på nye typer samarbeid med andre kompetansemiljøer, organisasjoner eller bedrifter. Det er jo veldig mange som arrangerer ulike konferanser nå, og jeg tror vi kan skape bedre ting ved å samarbeide.

Hva gleder du deg mest til på Gulltaggen sitt 20-års jubileum?

Er det lov å si festen??? Jeg har alltid elsket Gulltaggen fordi det er så hyggelig å treffe alle bransjekolleger man ikke har sett på en stund. I hverdagen er det jo fokus på jobb når man treffes, så synes det er ordentlig hyggelig å treffe folk i en mer uformell og sosial setting også. Nå er det i tillegg 20 års jubileum, og da blir det jo litt ekstra gøy å mimre om gamle dager og treffe folk man ikke har sett på veldig lenge. I tillegg gleder jeg meg til å hedre alle vinnere og gjøre stas på så mange flinke folk som virkelig fortjener det.

Hva assosierer du med «Kraften i Aller»?

Da tenker jeg umiddelbart på den styrken eller tyngden Aller har som gjør at dere påvirker eller bidrar til at noe beveger seg raskere fremover. En slags positiv energi som skapes i interaksjon med dere og som andre kan dra nytte av. Synes uttrykket passer både for å beskrive hvordan de redaksjonelle produktene og innholdet gir leserne verdi, samt hvordan de kommersielle produktene deres kan gi ekstra krefter til bedrifter - og bidra til resultater de ikke ville klart å skape alene. Krefter har både styrke og retning, og jeg tenker at Kraften i Aller sier noe om størrelse og dekning i tillegg til mangfoldet av mulighetene som skaper ekstra verdi til kreftene avslutter Camilla Grund, leder for INMA.

 



Aktuelt