• Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide

Norges første MediaMecca

Innovasjon stod på menyen for en fullsatt sal på Christiania Teater. Se bildene her. 

InnovationMecca ble en lærerik og inspirerende ettermiddag med 11 ulike foredrag. Paal Fure i Dentsu Aegis var konferansier for dagen -  og svært entusiastisk over at den svenske suksessen nå starter opp i Norge.

En smakebit fra noen av temaene:

VIPPS – fra vennebetaling til smartbetaling

– Vipps er Norges raskest voksende merkevare gjennom tidene, og god markedsføring har vært helt avgjørende for den veksten, fortalte Rune Garborg, CEO i Vipps.

Etter å ha vunnet over konkurrentene i kategorien «vennebetaling», venter nye konkurrenter når betalingsløsningen skal erobre nye forretningsområder.  Fakturabetaling, forenkling og fjerning av passord, samt Vipps hurtigkasse er noe av det Garborg tar ut i markedet i ukene og månedene fremover.

 

Norwegian – om å forstå kundereisen

En annen norsk suksesshistorie basert på innovasjon, er Norwegian. Markedsdirektør Stine Steffensen Børke delte hvordan selskapet med en årlig vekst på 20 %, har gått fra 4-150 destinasjoner.

– Lavpriskalenderen er et godt eksempel på innovasjon fra Norwegian. I dag har alle selskaper dette, fortalte Børke. 

Enkelhet og en nedstrippet prismodell basert på at kundene selv kan velge å kjøpe seg opp, har vært nøkkelen så langt. Hun trakk fram at fokuset framover vil være på å optimalisere søk i alle kanaler for å trekke folk inn til bestillingssidene. 

 

Hollywood-regissør skal bli best i sosiale medier

Ray Kay er for mange kjent som regissør av musikkvideoer. Sammen med TV-mannen Øyvind Fjeldheim har han startet West Avenue Creative AS. De fortalte publikum på Christiania Teater at målet er å bli best på film i sosiale medier, og publikum fikk en smakebit av det duen har laget for Vipps og DNB, blant annet «Vipps, så blir mamma glad» og «Skrekkens visning». For å lykkes i sosiale medier, må man forbi det de kaller for «bullshit-filteret» og lage reklame som ikke oppleves som reklame. Deres suksessoppskrift er å bruke ekte mennesker og ekte situasjoner som enten berører, underholder eller informerer seerne.

 

– Framtidens forside skapes av en kombinasjon av maskiner og journalister.

Jan Thoresen fra SOL avsluttet Norges første MediaMecca med å fortelle hvordan SOL.no jobber med maskinlære for å hjelpe leserne med å finne flere, relevante artikler. Et team på bare seks personer er nå med på å omdefinere hvordan nyhetsfeeden vil se ut i framtiden.

 

Aller Media er partner for MediaMecca i Norge.

Foto: Alexander Donka

 



Aktuelt