INMA-Roy_1170.jpg

Skaper nye muligheter for annonsører

– Med presis brukerdata får annonsørene en glimrende mulighet til å optimalisere visningene sine, sier Roy Jespersen i Aller Media.

I samarbeid med Aller inviterte INMA bransjen til frokost-seminar i Sjøfartsbygningen 9. november, med programmatic på menyen.

På agendaen var Xaxis med Sondre Gulichsen for å snakke om skreddersydde algoritmer og Stefan Kehl fra AppNexus holdt foredrag om Microsofts programmatiske strategier for fremtiden.

Roy Jespersen, som til daglig jobber som senior innsiktsrådgiver i Aller Media, avsluttet morgenen med å fortelle de oppmøtte om hvilke muligheter data gir annonsørene.

Roy Jespersen er kåret til Årets gode kollega 2017 i kommersiell avdeling i Aller

Hvordan jobber Aller Media med data og hva gir det av muligheter for annonsører? 

– Aller Data gir muligheten for våre annonsører til å optimalisere sine visninger. En annonsør har mange ulike målgrupper og reklamen har ulike oppgaver. Vi prøver å skape datakunnskap rundt våre brukere som er nyttige i så måte. Dataen er ønskelig å bruke med tanke på demografi, interesser, adferd eller andre måter å tilnærme seg leserne våre på, sier Roy Jespersen og fortsetter:

– Annonsørene får et bedre treff mot den definerte målgruppen. Det kan tenke seg at de skal treffe en relativt bred målgruppe. Data kan hjelpe dem med å treffe enda bedre innenfor den store gruppen. Kanskje skal de treffe veldig smalt med en annonse? De vil fremdeles treffe mange utenfor målgruppa, men vi kan doble eller triple treffsikkerheten gjennom brukerdata, sier Jespersen og avsluttet forelesningen ved å legge igjen noen punkter:

  • Vi benytter data for å gi annonsør anledning til å optimalisere sine visninger mot sine målgrupper. 
  • Våre annonsører benytter våre data i økende grad og oppnår økt treffsikkerhet.  
  • Vi skaper ikke data for automatiserte kjøp alene, vi tenker som retail: Samme vare, samme pris – kunden velger sted å handle. 
  • Alle datamuligheter er skapt siste drøye året, og utviklingen og tilbudet vil fortsette å utvikle seg i rasende fart.

– Om vi møtes igjen på frokost-seminar her om fem år og ser tilbake på dagen i dag, vil vi synes måten vi gjorde segmentering på i 2017 var veldig gammeldags, smiler Jespersen.

 



Aktuelt