Sier nei til annonser for plastisk kirurgi

Kampen mot kroppspress er en av KK-redaktør Ingeborg Heldals store hjertesaker

Da Ingeborg Heldal tok over redaktørstolen i KK i 2017, var hun soleklar: Hun ønsker å lede et KK som er en tydelig stemme i samfunnsdebatten. Hun ønsker ikke å lede et KK som bidrar til kroppspress.

- Vi vet at mange jenter og damer der ute går rundt og ikke har det bra med seg selv, forteller Heldal.

- KK skal være på lag med leserne.

Les også: Hvem må ta skylda for kroppspresset?

På Mindshares store "anti-konferanse" Huddle 8. november, var redaktøren invitert for å diskutere kroppspress.

I panelet var også influencer Kristin Gjelsvik, brand manager i Unilever Line Relling og Unbranded-gründer og designer Mari N. Floden. Ingeborg Heldal fortalte om bloggere som anbefaler silikon-innlegg til unge jenter som ikke er ferdig med puberteten og om en økt tilgjengelighet av plastiske operasjoner, samt andre metoder for å fikse på utseendet.

- Sist jeg var hos hudpleie, fikk jeg mersalgs-spørsmålet "Jeg skal ikke ta sinnarynka di mens vi først er i gang da?" Det var ikke så vanskelig for meg å takke nei til å ta botox, men det hadde ikke vært så vanskelig å si ja heller.

I KK finner du ekspertise på skjønnhet, mote, helse og kosthold - men klinikkene som driver med skjønnhetsoperasjoner må se etter andre plattformer å annonsere på:

- Vi vil ikke ha reklame for plastisk kirurgi i KK, sier redaktør Heldal.

- Vi vet at folk ser annonsene, og vet at folk blir påvirka av dem.

Også redaksjonelt er linja klar:

- I KK tenker vi mye på hvem vi intervjuer, hvordan vi intervjuer dem og hva slags bilder vi trykker. Vi retusjerer ikke bilder. Vi er opptatt av mangfold og av å fortelle ekte historier om ekte damer, avslutter Ingeborg Heldal.

 



Aktuelt