Slik blir en contentkampanje til

Innholdsmarkedsføring blir en stadig viktigere del av mediebildet. Se stemningsrapporten fra en produksjon som omdanner et annonsørfinansiert budskap - til ren fortellerglede.

I følge Hans-Petter Nygard-Hansen skiller content marketing seg markant fra såkalte advertorials nettopp ved at det ikke handler om salgsutløsende forstyrrelser, men berikende innhold kunden selv oppsøker. Det handler om å forstå målgruppen og hvilket innhold man bør produsere for å nå dem, hvor og når det skal publiseres og distribueres.

- Vi ønsker å skape en merverdi for de som leser Dagbladet, som passer inn i den redaksjonelle flyten og konteksten. Det er viktig å ta hensyn til den store helheten, hvilke problem vi vil løse og hvilke mål vi skal nå, sier Camilla Fuglem, prosjektleder i Dagbladets contentavdeling.

Innhold steg for steg
Prosessen starter som regel ved at en selger hos Dagbladet er i kontakt med kunde eller mediebyrå. Noen ganger har selgeren allerede en ide om hvordan en oppgave kan løses for kunden på bakgrunn av en brief eller tidligere møter. Andre ganger kommer contentavdelingen opp med ideer ettersom hva som er målet til kunden, før de i løpet av flere møter syr sammen et konsept som så presenteres for kunden og mediebyrået. – Gjennom kreative møter med kunde og mediebyrå blir vi enige om et konsept vi ønsker å gå for og i hvilke kanaler det er aktuelt å kjøre budskapet. Kunden står dessuten fritt til å benytte alt produsert innhold i egne kanaler, forteller Fuglem.

I sommer kjørte Dagbladet en kampanje for Schweppes, der Starcom har spilt en sentral rolle.

-  Vi er opptatt av å lage merkeopplevelser for de vi skal treffe, og da er content en av mange måter å gjøre det på. Det handler om å gjøre noe relevant som betyr noe for målgruppen, istedenfor å pushe ut reklamebudskap, erklærer Tone Helene Angsund, kreativ leder i mediebyrået.

Kreativ match
Byråansvarlig konsulent i Dagbladet Annonse, Thomas Faye Willoch, stemmer i:
- Vår relasjon til Starcom og det tette samarbeidet med dem er helt avgjørende. Vi har erfaring med å gjøre content-case sammen – det første gjorde vi for fire år siden, og vi utnytter hverandres kompetanse. Selv om dette er noe nytt, vet vi at det er mulig, og vi tør å selge inn idéen til kunden. Vi setter en konkret plan og gjennomfører med en gang.

Kunden er også til stede på settet, i dette tilfellet representert ved Mina Ludvigsen, brand manager for Schweppes i Multibev. Hun forteller at de ønsker å bygge merkevaren og inspirere til nye bruksområder for de tradisjonsrike kullsyredrikkene.

- Det er gøy å tenke nytt, og du får mye mer igjen for det du bruker på markedsføring. Vi ønsker å fylle merkevaren Schweppes med noe. Det synes jeg absolutt vi gjør her, istedenfor, sier hun.

Nettopp fordi innholdsmarkedsføring blir en stadig viktigere del av det omskiftelige medielandskapet, er ryddighet en forutsetning hos seriøse aktører.
PFU har tidligere stemplet Dagbladet som eksemplariske når det gjelder merking av annonsørfinansiert innhold.

Ta gjerne kontakt med Camilla Fuglem

 



Aktuelt