1170x610__el-bil.jpg

Sol satser på elbil – og lager enda en ny nettavis

Scandinavia Online-sjef Jan Thoresen går nå offentlig ut med sin nye satsing: Nettavis om elbil og for elbil-eiere.

Elbilene vil over de neste ti årene overta norske veier og praktisk talt alle nye biler vil være elbiler. Dermed vil nyheter om elbiler og nyttestoff for elbil-eiere bli sterkt ettertraktet.

- Det finnes ikke en slik nettavis i Norge i dag, så dette blir den første av sitt slag. Vi er gale etter elbil i dette landet, så dette har vi tro på, uttaler Thoresen til Medier24.no.

Nettside med freemium-modell

Elbil-satsingen har foreløpig ikke fått noe navn, men Thoresen kan avsløre at nettsiden vil ha en freemium forretningsmodell – altså en løsning der mye av innholdet vil ligge åpent tilgjengelig for alle, men at abonnenter vil få medlemsfordeler og tilgang på premiuminnhold.

- Redaksjonelt sett er elbil brennaktuelt, og favner bredt. Det dreier seg om alt fra å teste selve bilene, til å lage saker om trafikk, politikk og økonomiske modeller. Det er ikke sikkert vi skal eie våre egne biler i framtiden, eller kjøre dem selv, sier Sol-redaktør Andreas Heen Carlsen.

Sol satser på nye merkevarer og temanettsteder

Scandinavia Onlines viktigste merkevare er Sol.no, som er både en av landets største nettaviser, og blant de fremste på å bruke kunstig intelligens til å lage nyhetsforsider. I vinter lanserte Sol.no nyhetsappen som lar deg personalisere din egen forside, og som varsler deg hver gang det skjer noe viktig i nyhetsbildet.

Denne sommeren har Scandinavia Online også lansert nettavisen Vi.no, som produserer nyttig innhold mot en godt voksen målgruppe. Vi.no har på kort tid opparbeidet seg opp mot 100.000 lesere i uka, og samarbeider med en rekke titler i Aller, blant annet Vi Over 60, Allers og Dagbladet. I tillegg ligger sakene deres ute på ABC Nyheter, avslutter Sol-redaktør Andreas Heen Carlsen.

 

 



Aktuelt