1170x610_01_ny.png

SOL satser på stemmestyrte høyttalere

En stemmestyrt utgave av «Si pizza for å få pizza på døren»

I dag er det rundt 750.000 faste brukere av SOL.no, opplyser publisher Jan Thoresen.

- Mange er blitt glad i å lese oss på mobil og setter pris på arbeidet vi har gjort med å organisere nyhetene med egenutviklet kunstig intelligens på Norsk. Nå tar vi dette arbeidet videre over i en stemmestyrt virkelighet, sier han.

De tror at markedet for stemmestyring kommer til å vokse kraftig fremover. Spesielt når Google Home blir lansert på norsk med norsk tale i løpet av året.

- Vi har allerede jobbet med dette en stund og er klar med en prototype på norsk. Prosjektet er avansert teknisk, med gjenkjenning av tale, kategorisering med bruk av maskinlæring og avanserte søk. Men det som er vanskeligst er likevel å lage noe som føles enkelt og naturlig å bruke. Det skal vi bruke mest tid på i dette prosjektet.

Er dette aktuelt for deg og din bedrift?

Prosjektet nå er å utvikle en troverdig assistent-personlighet. Det letes etter annonsører som har lyst til å være med på prosjektet. Vi kommer til å bygge prototypen for annonsøren og legge den inn i tjenesten.

- Vi ser for oss at vi kan ha sponsorater av typen «si pizza for å få pizza på døren». Høyttaleren ved hvor du bor, og kanskje dine preferanser. Målet er å bli en av de som er ledende på stemmestyrte nyheter og annonser i Norge, sier Thoresen.

Har fått støtte fra Googles innovasjonsfond Digital News (DNI) til å utvikle tjenesten

Googles innovasjonsfond Digital News Initiative (DNI) deler ut støtte til prosjekter i mediehus rundt i Europa, og i år var Sol.no det nettstedet som fikk mest støtte i Norge. I tillegg fikk Teknisk Ukeblad støtte til en prototype.

Ta evt. kontakt med salgssjef/produktansvarlig for SOL.no Pål Sørensen mobil 911 28 915 for ytterligere spørsmål.

 



Aktuelt