camillagrund-1170x610.jpg

Sommerpraten: Camilla Grund

Managing Director i Vizeum oppsummerer et halvår med store endringer i bransjen. Fremover håper hun å se bedre håndverk når det gjelder å utnytte teknologien.

1. Hva er din oppsummering av kommunikasjonsåret 2017 så langt?
 
Så langt i år synes jeg hele bransjen har vært veldig preget av mange interessante jobb-bytter, rekrutteringer, omstruktureringer, selskaper som har slått seg sammen eller blitt kjøpt opp, og nye satsninger og partnerskap. Altså forandring med litt større F enn før. Både på annonsørsiden, mediasiden, teknologisiden og byråsiden. Virker som hele verdikjeden nå for alvor endelig gjør mange spennende og store nok tilpasninger, investeringer og kompetanseløft. Som jeg gleder meg til å følge og se resultatene av fremover. For selve faget vårt sin verdi er det viktig at hele verdikjeden er med - og synkronisert i mer enn teorien og visjonene. For at de virkelig store tingene skal kunne fly, må ting i praksis også  ha en slags flyt. Tidligere har det lugget litt her og der. Det tror jeg er på vei til å løsne opp nå, og gjør at det er utrolig spennende tider i møte!
 

2. Hva kommer til å prege siste halvdel av 2017?

Jeg tror vi endelig nå da vil se bedre håndverk når det gjelder å utnytte mulighetene i teknologien som preger vår egen bransje. Jeg tenker da på hele verdikjedens evne til å jobbe mer “live”, smidig og effektivt, helhetlig og integrert, smart og personifisert. På en måte som gjør at vi klarer både å begeistre dem annonsørene ønsker å kommunisere med, og samtidig gi dem mer verdi igjen for investeringene sine. Datadrevet markedsføring basert på en dypere forståelse av folks behov og tilrettelegging for det. Også på innholdssiden, historiefortellingen og kommunikasjonsform. Smartere markedsføring der data blandes med kunstig intelligens så datamaskiner og roboter kan ta avgjørelser. Automatisert markedsføring som gjør kommunikasjonen mer effektiv og kundetilpasset. Integrerte løsninger der alle virkemidlene snakker sammen, gir oversikt og operasjonell kontroll. Jeg tror siste halvdel vil handle mye om å lykkes med å hele dette samspillet og sette hele kundereisen i sentrum! I tillegg tror jeg vi bare har sett starten på bruk av film og video – visuell kommunikasjon i alle flater tror jeg vi garantert kommer til å se mer av og bedre løsninger på.

 

3. Hva skal du i sommer?

Nyte solen, bade masse og spise god mat! Labbe rundt i flip flops og sommerkjole. Spise bær og is. Ha lange late dager uten avtaler i kalenderen. Og ikke minst litt god tid til familie og venner. En god blanding av Oslo, Lindøya, Tønsberg, Spania, Frankrike og Kroatia. 
 



Aktuelt