Marie-Louise-Alvær-1170x610.jpg

Sommerpraten: Marie-Louise Alvær

Administrerende direktør i PHD, Marie-Louise Alvær, er først ute i årets sommerprat. Før hun vender snuta mot ferie i Hellas, oppsummerer hun kommunikasjonsåret så langt.

Hva er din oppsummering av kommunikasjonsåret 2017 så langt?

– Jeg tenker først og fremst på den såkalte dagligvarekrigen, ulike former for innholdsmarkedsføring, innovasjon og høyere kvalitetskrav har vært det mest fremtredende dette halvåret. Den økende kompetansen rundt programmatiske kjøp for eksempel, har gitt bransjen spennende diskusjoner rundt bedre kvalitetssikring, og jeg er glad for at det har vært fokus på spørsmål som brand safety og viewability. Både personvern og transparens er også diskusjoner vi har vært opptatt av den siste tiden. Alle disse temaene er interessante og viser at vi er på god vei til en mer moden fase på mange fronter, der kompetansen og forventningene også hos annonsørene har økt. Generelt synes jeg i tillegg at kommunikasjonsåret hittil er preget av at det er flere aktører som bidrar i diskusjonene enn det var for noen år siden, særlig fordi teknologi, og riktig bruk at nye teknologiske muligheter, tar en stadig større plass i arbeidet med våre kunder.  

 

Hva kommer til å prege siste halvdel av 2017?

– Neste halvår vil bringe med seg enda mer diskusjoner rundt teknologiske muligheter, vi laget akkurat vår første chatbot i PHD og vi kommer til å se stadig flere konkrete aktiviteter fra norske annonsører som tar i bruk mulighetene som ligger i AI og machine learning for eksempel. I en mer moden bransje med høyere kompetanse på disse feltene vil våre kunder kreve enda mer dokumentasjon om faktisk effekt og avkastning på alle disse områdene.  Samtidig tror jeg vi kommer til å se at historiefortelling og ”storydoing” er like viktig, eller viktigere, enn noen gang, og at den må være konsistent og tilpasset i alle møtepunktene ulike målgrupper er eksponert for, eller i dialog med, en merkevare.

 

Hva skal du i sommer?

– Det blir først mediafestivalen i Cannes der vi lanserer vår nye bok ”Merge” som handler om hvordan vi mennesker i økende grad omfavner teknologien på alle områder i livet, og er skrevet sammen med den kjente teknologipioneren Ray Kurzweil. Ikke minst får jeg også heiet på mine PHD-kolleger Christoffer og Mussa som representerer Norge i Young Media Lions-konkurransen der nede. Deretter blir det ferietid med barna i Hellas, på Bleikøya i Oslofjorden og vårt familiested i Sverige. Og mellom slagene en liten tur til Slottsfjell-festivalen ser det ut til!

 



Aktuelt