holke_1170x610[12].jpg

Sommerpraten: Nina Hølke

Daglig leder i Ko&Co trekker frem troverdighet som et viktig stikkord for medieåret så langt. Fremover er hun spent på hvordan diskusjonen rundt automatisering, maskinlæring og personvern kommer til å utvikle seg. 

1. Hva er din oppsummering av kommunikasjonsåret 2017 så langt?

– Det har vært et digitalt år. Et ord som fanger mye av debatten, er troverdighet. Det har vært fokus på troverdigheten til nyheter og fake news og troverdigheten til mediebyråene i forhold til programmatiske kjøp. Der handler det mye om troverdighet i forholdet mellom kjøper og selger. Det er mye som ikke gir den transparensen mange ønsker. Det er en spennende og nødvendig debatt.

Det har også vært mye teknologi vs. kommunikasjon. Kommunikasjonsfaget handler mer og mer om teknologiske plattformer, og hvordan faget vårt utnytter teknologi. Det er en veldig interessant debatt som vi akkurat har startet på. Hvordan skal dette smelte sammen? Som mediekjøper får du tilgang til automatiske tjenester som maskinlæring. Maskiner vil nok administrere systemene bedre og raskere enn vi mennesker kan, så her har vi mye spennende i vente.

 

2. Hva kommer til å prege siste halvdel av 2017?

– Til høsten er det valg. Min ønsketenkning er at jeg fikk se et parti som overrasker oss for en gangs skyld. Vi er litt smålei av selfies med hjelm på oljeplattformer. Det hadde vært fint om noen kunne laget et velfundert kommunikasjonskonsept. Jeg tror ikke det kommer til skje, men det er et ønske. Uansett kommer valgkampen til å prege nyhetsbildet fremover.

Arbeidet rundt digitalisering kommer til å fortsette. Nå handler det om i hvilket tempo. Hvordan vil det påvirke faget vårt? Det er i dag stor forskjell på små og store bedrifter. Vi ser at store banker og forsikringsselskaper har midler og ressurser til å gjennomføre ting raskt. Jeg er veldig spent på hva som skjer med mellomstore bedrifter med 50 ansatte.

Jeg er sikker på at diskusjonen vi har startet rundt automatisering og maskinlæring, hvordan teknologi kan brukes til effektivisering, vil fortsette. I den sammenheng vil det komme noen spennende diskusjoner rundt personvern. For eksempel har vi diskutert Google Home devices her på kontoret, og vi er veldig todelte i forhold til hva vi synes er greit. Synes man det greit at Google kan fange småpraten i sofaen, eller ikke? Tror det kommer noen etiske debatter der vi må ta stilling. For eksempel kommer cookie-problematikken og mye annet til mai i neste år. Vi har mer en nok å snakke om.

 

3. Hva skal du i sommer?

– Det blir Norges-ferie, og jeg krysser fingrene for at Nord-Norge får finværet. Jeg skal teste om det er like romantisk å telte i Lofoten som Visit Norway sier. Det blir en flott friluftsferie.

 



Aktuelt