180423_markussen_1170_pil.jpg

Stor suksess for Dagbladet

Dagbladet er i flytsonen for tiden – med tidenes årsresultat, faglige utmerkelser, nytt slagord og ny kampanje.

- Vi fortjener suksess nå, etter lang tid med stor innsats fra en dyktig og entusiastisk gjeng, sier ansvarlig redaktør John Arne Markussen.
 
Beste resultat noensinne
Dagbladet AS hadde i 2016/17 (avvikende regnskapsår) et driftsresultat på 79,3 millioner kroner. Dette er en økning på 271 prosent fra året før, og dermed det beste resultatet i Dagbladets 149-årige historie. I et fallende marked for papiraviser, økte omsetningen med hele 10,7 millioner kroner. Digital annonsering hadde en vekst på 6,1 prosent, og ryktene vil ha det til at farten i 2018 er like god.
 
- Årsaken til det sterke resultatet er en kombinasjon av bedre kontroll på kostnadene, inntektsvekst digitalt, annonsevekst i Magasinet og en utflating av fallet i annonseinntekter i papiravisa, forklarer Markussen.
 
Prisvinnende journalistikk
Dagbladet har nå syv år på rad fått SKUP-heder, blant annet prisen for beste gravejournalistikk tre år på rad. I 2017 ble det også fine utmerkelser, med diplom for den kritiske dekningen av kongehusets økonomiske disponeringer. Dagbladet vant også Dataskup-prisen 2017 for det beste prosjektet i datastøttet journalistikk, om søppelkrisa i Oslo. Samme sak fikk nylig diplom i SKUP 2018.
 
En annen tung utmerkelse var at Riksmålsforbundets skribentpris "Gullpennen 2018" gikk til kommentator Inger Merete Hobbelstad.
 
- Å vinne priser er hyggelig i seg selv, men mest er dette viktige anerkjennelser for det omfattende redaksjonelle arbeidet vi gjør hvert eneste døgn. Og ikke minst prioriteringene av midler til gravejournalistikk og utvikling av våre journalister og redaksjoner, sier John Arne Markussen.
 
"Virkeligheten overgår alt"
Det viktige redaksjonelle arbeidet er også kjernen i Dagbladet nye slagord og kampanje.
  
- Det er lenge siden vi har gjort en merkevarebyggende kampanje. Målet er å bygge merkevaren Dagbladet blant våre 1,5 millioner daglige lesere og vise frem det fantastiske journalistiske produktet vi lager, forteller Markussen.
 
Den første filmen som slippes handler om «Våtdraktmysteriet», den mestvinnende saken Dagbladet har laget. Deretter kommer to nye filmer til – én om søppelskandalen i Oslo og én om Kongehusets pengebruk under tittelen «Kongemakta».
 
- Vi har tidligere fått en del kritikk fordi vi blir oppfattet som litt utydelig merkevare, selv om vi har levert mye bra journalistisk de siste årene. 149 år med nyheter har lært oss at ingenting er viktigere enn å formidle virkeligheten, slik den er. Vond, vakker, skjør og urettferdig. Og ved å utfordre, spørre og grave gjør vi det vi kan for å bidra til et mer åpent og rausere samfunn. Derfor slagordet "Virkeligheten overgår alt", forklarer Markussen.
 
- Vi jobber mye med kvaliteten på det vi lager til daglig, både redaksjonelt og kommersielt. Vi har innført begrepet «tid brukt». Det betyr mindre fokus på klikk og mer fokus på kvalitet, tid og engasjement. Det handler om å holde leserne lengre i vårt univers. Dermed får vi også vist frem de kommersielle budskapene på en bedre måte for våre kunder når lesernes tidsbruk og engasjement øker.

«Tid brukt» og leserengasjement er et mye bedre parameter å jobbe med enn raske klikk, oppsummerer ansvarlig redaktør John Arne Markussen.

Dagbladets kampanje "Virkeligheten overgår alt"

 



Aktuelt