• Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide
  • Slide

Europris til finalen i Aller Best 2018

Europris gikk digitalt da lageret med badeleker skulle tømmes.

I likhet med mange retailaktører bruker også Europris markedsføringsbudsjettet hovedsakelig i tradisjonelle kanaler som innstikk og DM-er. Sommeren 2018 ble et vendepunkt da de testet ut content og annonsering i Aller sine digitale kanaler.

På forsommeren satt Europris med et stort varelager med badeleker. De hadde ikke fått plass i hovedkatalogen, og nå gjaldt det å få fart på salget.

– Europris har hatt stor suksess i tradisjonelle kanaler, og da er det en stor risiko å fordele budsjettet i nye kanaler. Men vi anbefalte content i Dagbladet og seher.no for sommerkampanjen, sier Gøril Karlsen Thu, kommersiell partneransvarlig i Aller.

 

Aller Concept Store produserte to artikler for badelekene.
Målet med sommerkampanjen var økt salg og synliggjøring av Europris' sortiment. Innholdet skulle engasjere og inspirere leserne samtidig som badelekene skulle bli en "snakkis." Trafikkdrivere var fullskjermannonser, retargetingannonser og «contentinnganger» på forsiden av Dagbladet og seher.no. Det ble også brukt databerikelse der Aller samlet data på lesere av contentartiklene for å bygge målgrupper basert på «tvillinger».
 

Salgsøkning på 100 %
– Europris solgte raskt ut hele varelageret med badeleker. Kombinasjonen varmt vær og en effektiv mediemiks resulterte i at salget ble doblet fra 2017. Dermed måtte vi gjøre en kuvending midtveis i kampanjen da lageret var tomt, sier Thu.

 

Halvveis i kampanjeperioden var det et nytt produkt som fikk fokus – melaminservise.
Igjen ble det produsert to artikler og tilhørende annonsemateriell. Også dette ble en suksess.

– Melaminserien hadde en salgsøkning på 28 % sammenliknet med fjoråret. Det er et godt tall for en litt vanskeligere kategori.

Hele 70 % leste hele saken med badeleker. Tilsvarende tall for melamin-serien var 60 %.
 

 Kunne solgt mye mer
– Vi er veldig godt fornøyd med resultatene. Heten kom tidlig, og vi var klare akkurat til riktig tid. Vi fikk frem bredde, glede igjennom film, og noe for store små. Vi kunne solgt mye, mye mer, men det er jo ikke så lett å planlegge for her i Norge, forteller Ann-Karin Vollebæk, E-Marketing manager i Europris.

– Samarbeidet var veldig bra. Da jeg tok kontakt og ønsket å endre fokus de siste ukene, var det bare positivitet å spore. Vi gjorde alle en innsats på hver vår kant og fant relevante varer, bilder, og film, så Aller hadde grunnlag for en ny artikkel. Det gikk kjempe bra og veldig smidig, sier Vollebæk.

Mediebyrået In Sight har i flere år tidligere prøvd å få til ett Content case for Europris.
– Pga. små digitale budsjetter så har det ikke blitt gjort tidligere, men i sommer fikk vi allokert midler til å gjøre ett digitalt case. Vi har vist frem Europris sin bredde på printmedier tidligere, men ønsket nå å gjøre det digitalt der vi kan nå en yngre målgruppe samt barnefamiliene. Da kan vi vise Europris frem til nye potensielle kunder som vi ikke treffer med f.eks. DM. Digitalt kan flytte varer! Det er viktig for Europris å treffe denne målgruppen for å rekruttere nye kunder, gjøre neste generasjon kjent med Europris. Å vise ulike sommerprodukter med en leken fremtoning var viktig. Digitale flater med blant annet fullskjerm skapte impact, sier Pål Nilsen i In-Sight.

– Samarbeidet med Aller fløt utmerket gjennom kampanjen da utsolgt situasjonen dukket opp midt i kampanjen. Dette er noe som vi sikkerhet kan bygge videre på med andre varegrupper og konsepter, avslutter Nilsen.

Les mer om Europris her

 



Aktuelt