Nyheter

Publisert: 06.04.2022

KKs avtale med leserne og annonsørene

Nye lesertallmålinger viser en solid fremgang innenfor segmentet for kvinneblader.
- Vi har en tydelig avtale med leserne våre, og holder oss tro mot hva som er «KK», sier Ingeborg Heldal, redaktør i KK.
- Vi har en tydelig avtale med leserne våre, og holder oss tro mot hva som er «KK», sier Ingeborg Heldal, redaktør i KK.

KK leverer både digitalt og på print, og har klart å skape et bredt kvinneunivers med en trofast leserskare. De har også klart å balansere lesertallene på papirmagasinet – en bragd i seg selv, i et format som falmer. Hva gjør KK for å opprettholde gode tall og lojalitet blant sine lesere?

- Vi har en tydelig avtale med leserne våre, og holder oss tro mot hva som er «KK». Derfor fyller vi alltid KK sine flater med stoff vi vet at leserne våre vil ha. Tross at vi tapper innom nyhetsbilde, sørger vi for å gjøre det på KK-måten - vi ser alltid etter kvinnen i historien, forteller redaktør i KK, Ingeborg Heldal.

KK ønsker alltid å underholde, oppdatere og inspirere leseren. Det er et univers skapt av kvinner, for kvinner og har opprettholdt kvinnefokuset fra start. Dette gjør de blant annet med spalten «Livet mitt» på print, som omhandler norske kvinners hverdagsliv.

- Vi er en viktig dokumentarskaper for norske kvinners liv, sier Heldal og fortsetter:

- Kvinner kan være akkurat det de vil! Bare fordi hun er opptatt av trender og hudpleie, betyr ikke at hun ikke er opptatt av det som skjer i verden. Vi klarer å ha to tanker på én gang! Du kan være feminist eller aktivist, og fortsatt ha en stor sminkepung.

Et viktig samfunnsoppdrag

Heldal forteller at KKs fokus på kvinnehelse er et viktig samfunnsoppdrag de har.

- Dette er et tema som blir mindre og mindre snakket om. Derfor er det enda mer viktig at vi opplyser og bringer søkelyset mot et såpass viktig tema, sier Heldal.

KK er som sagt et univers som er tro mot løftet til leseren. De har skapt et univers som inspirer og opplyser hver eneste dag, og dette skal de fortsette med. Det er en strategi som gjenspeiles i tallene de leverer, både digitalt og på print.

Et trygt miljø for annonsørene

Heldal forteller at redaktørstyrte medier aldri har vært viktigere enn hva de er i dag, i et hav av sosiale medier, kommentarfelt og vill propaganda. De har derfor sørget for en trygg plattform for både annonsør og leseren.

- Jeg brenner for redaktørstyrte medier. Vi må alltid skape et trygt miljø – ikke bare for annonsørene våre, men for de som velger å fortelle sin historie i våre kanaler. Det er også viktig at våre lesere blir eksponert for godt bearbeidet stoff i trygge medier. Jeg gjentar: Det har aldri vært viktigere med redaktørstyrte medier!