Caser

Publisert: 16.09.2015

75 % trafikkøkning – på én dag!

Hyundai Grand Santa Fe hadde lav kjennskap. Med innholdsmarkedsføring i Dagbladet og Dinside økte kjennskapen betydelig!

Hyundai 1920

- Utgangspunktet for kampanjen var at vi hadde et fantastisk produkt som dessverre led av for lavt kjennskap. Grand Santa Fe var et relativt nytt produkt, men forholdet mellom pris og merkevarestyrke, samt salgsmål, bidro til at ROI per annonsekrone var vanskelig å forsvare når vi skulle velge medier for kampanjen, forteller An Ho, Marketing Manager i Hyundai.

- Videre opplever vi det slik at forbrukere stadig blir mer immune mot vanlig reklame, mens konsumering av (medie)innhold stadig blir større. Dermed virket forslaget fra Erik Weden i RED om annonsørbasert innhold som en meget spennende mulighet for oss. Vi bestemte oss for å nå bredden på Dagbladet.no og deretter forbruker og nybil-kjøperen på Dinside.no.

75 % økning på én dag
- Vi syntes selve produksjonen var veldig bra – og det gjorde visst kundene også, fordi økningen av trafikk til Grand Santa Fe-produktsiden vokste med over 75 % - på en dag! Men enda bedre var det at KPI’ene for konvertering økte nesten tilsvarende. Det eneste negative var at vi betalte per klikk, noe som medførte til at kampanjen var over på ca tre dager, forteller Ho.

- Konklusjonen er at dette er noe vi absolutt kommer til å prøve igjen! Og helst så fort som mulig, oppsummerer Hyundais Marketing Manager An Ho.

Riktig tone-of-voice
- Content marketing gir oss muligheten til å kommunisere med kunder på en ny måte, kontra tradisjonell banner-annonsering. Med tydelig annonsørmerking får vi muligheten til å sette produktfordeler inn i en fortelling og kan derfor få en helt annen tone-of-voice på en ansvarlig måte i kommunikasjonen med våre kunder, sier Erik Weden, Digital Rådgiver i RED Media Consulting.

- Vi er veldig fornøyd med produksjonsprosessen og designet på artikkelen. Artikkelen ga også veldig god effekt, både i trafikk-generering fra Dagbladet og i en positiv effekt på booking av prøvekjøringer, som kanskje var det viktigste for oss, forteller Weden.

- Testen av db.nos native ads-format ga oss en veldig tydelig indikasjon på at formspråket var riktig, og dette gjør at vi ønsker å videreutvikle nytt innhold i samarbeid med Dagbladet. Tekstforfatteren Thomas Strzelecki fant en veldig riktig tone-of-voice for Grand Santa Fe og Dagbladets lesere, og dette bidro til de gode resultatene, mener Erik Weden i RED.

"Content" virker!
- For oss i Dagbladet er dette et fantastisk godt eksempel på at innholdsmarkedsføring fungerer godt, tilføyer byråansvarlig konsulent Ole Einar Nesheim.

- Dette er også et case som viser hvor godt det fungerer med å nå bredden i db.no og å spisse mot målgruppen via Dinside, legger Nesheim til.

Se artikkelen her.