Caser

Publisert: 03.03.2020

Accenture videre til finalen i Aller Best Q3

Kode 24 utarbeidet en meget engasjerende og helt unik påskekrim for utviklere, og fikk enorm respons!

Kode 24 5 1170x610

Konsulentselskapet Accenture leverer tjenester innen strategi, rådgivning, digitalisering og teknologi. Konkurransen er tøffest innenfor sistnevnte – «Technology consulting» – og de ønsker å ta posisjon ved å være synlige på plattformer utviklerbransjen bruker.

Dermed ble et samarbeid med Aller Medias Kode24, Norges første nettavis av og for utviklere, naturlig i våres.

– Kode24 ga oss tilgang på en veldig riktig målgruppe for vår Technology-avdeling, sier Kaja Thorvaldsen, leder for employer branding i Accenture Norge.

Mål og utfordringer
 Visjonen samarbeidet skulle være i tråd med, var todelt:

• Markedsmål: Accenture Technology skal til enhver tid ha en best mulig base av aktuelle kandidater innenfor de områdene de tilbyr sine tjenester.

• Mediemål: Accenture skal være til stede på nettsteder hvor utviklere og programmerere er involverte og bruker tid.

En stor utfordring lå i at utviklere er svært attraktive i markedet.

– De beste trenger ikke søke jobb. De blir «headhuntet». Derfor var det en viktig KPI for Accenture å fremstå som en attraktiv arbeidstaker, forteller salgssjef i Aller Media, Pål Sørensen.

Han legger til at det også måtte tas hensyn til Adblock.

Påskekrim for hackere
 Løsningen ble å lage en engasjerende påskekrim – sponset av Accenture – som var utformet som en konkurranse for utviklere på Kode24.

Mysteriet omhandlet en hacker som truet med å lekke e-poster fra Porsgrunn rådhus. Den fiktive mannen utfordret dog andre hackere til å prøver å stoppe ham ved å legge igjen små hint og ledetråder på nettstedet porsgrunn.zone.

– Med en ny oppgave og vinner hver dag gjennom hele påsken, sørget vi for at folk ble eksponert til både oss og sponsoren vår jevnlig, sier redaktør i Kode24, Ole Petter Baugerød Stokke.

Sammen med utvikler Jørgen Jacobsen, står han bak idé og teknisk gjennomføring.

– Planene var store og omfattende, men vi måtte barbere bort litt for å få det til med vår tomannsstab. Vi endte opp med noe vi fikk mye god tilbakemelding på, både fra lesere og sponsor, fortsetter duoen.

– Helt unikt

Resultatet av den innovative løsningen snakker for seg selv:

• Påskemysteriet genererte 649 registrerte brukere.

• Ca.100 personer klarte oppgaven hver dag.

• Det var 15.407 forsøk på brukernavn/passord på rådhus-serveren.

• 10.633 kommandoer ble skrevet inn på rådhus-serveren.

• 40 personer klarte å avsløre hackeren.

• Totalt ble det brukt 650 timer på påskemysteriet.

– Noen av de viktigste suksesspunktene som kan trekkes frem, er at vi klarte å engasjere leserne gjennom hele påsken, og at tid brukt på mysteriet og kodeknekking er helt unikt. Det er snakk om over en time i snitt per bruker. Dét viser at vi har oppnådd mediemålet vi satte: Å være til stede på nettsteder hvor utviklere og programmerere er involverte og bruker tid, sier Aller Media-salgssjef Sørensen.

Også fra lederen for employer branding i Accenture Norge, Kaja Thorvaldsen, kommer lovordene om kampanjen på løpende bånd.

– Vi kjørte dette som en pilot og vi er strålende fornøyde med resultatet. Vi er positivt overrasket over engasjementet hos leserne, antall deltakere og den høye tiden deltakerne har vært aktive! Vi ser på samarbeidet med Kode24 som svært positivt, avslutter Thorvaldsen