Caser

Publisert: 28.08.2013

Alt for Norge

Innovasjon Norge prøvde geosegmentert annonsering, og mer skal det bli.

Visitnorway karusell
alt
Henning Feltstykket, Produktansvarlig mobil og nettbrett.
alt
Ingrid Nernæs, Markedssjef i Innovasjon Norge

For å vekke nordmenns interesse for ferie i eget land valgte Innovasjon Norge geosegmenterte annonser på Dagbladets mobile plattform.

I vår og sommer var Innovasjon Norge i full gang med å segmentere på wifi med stort hell. Dagbladets lesere fikk et skreddersydd budskap etter hvor de oppholdt seg rent geografisk. Gjennom wifi-routeren kunne man vite om leseren befant seg på Vest-, Sør- og Østlandet, i Nord-Norge, eller Trønderlag. Med dette serverte Innovasjon Norge en skreddersydd opplevelsesguide fra den gitte region, rett i lomma til leseren.

Markedssjef i Innovasjon Norge, Ingrid Nernæs er godt fornøyd med utfallet.
– Denne kampanjen var en ren mobilkampanje på det norske markedet, skapt for å gjøre nordmenn oppmerksomme på de mange spennende opplevelsene og mulighetene som finnes i eget land. Det er første gang vi har gjennomført geosegmentert annonsering, men noe vi regner med at det bare vil bli mer av.

Høyt trykk
Henning Feltstykket, produktansvarlig for mobil og mediebrett i Dagbladet, kan fortelle at annonsene ble sett i stor skala i alle kampanjens regioner: Vestlandet, Nord-Norge, Trøndelag, Øst- og Sørlandet. Østlandet hadde de ivrigste tomlene med høyest klikkprosent, og med nesten 2 millioner visninger i flere landsdeler må man kunne si at kampanjen var vellykket.

– Under denne kampanjen leverte vi over 9 millioner visninger som ble jevnt fordelt på de 5 regionene. Vestlandet fikk 1,9 millioner visninger mens Sør-Norge oppnådde 1,6 millioner. Nord-Norge og Østlandet, samt Trøndelag fikk 1,8 mill. visninger hver. Kampanjen genererte over 18000 klikk og vi så at Østlandet var de mest aktive, utdyper Feltstykket.

Rett i lomma
– Kampanjen har bidratt til en rekordhøy bruk av applikasjonen og over 11 000 nedlastninger. Nordmenn står for 67% av bruken av visitnorway app-en i 2013. Sverige stod for 6% og Nederland 5%, supplerer Ingrid Nernæs.

Denne juli-kampanjen er del av en større Norgeskampanje 2013 gjennomført med mediebyrået IUM.

Last ned appen