Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Fargeklatt gikk av med seieren.
Markedsdirektør i TNS Gallup, Ingvar Sandvik. |
Markedssjef Tor Anton Bjørge i SAS |
Rådgiver og Administrerende direktør i DDB, Pelle Josephson |
Det var SAS´ fargesterke salgsannonse som gikk seirende ut av SWAR-testen for august. Annonsen er en del av et helt nytt uttrykk fra SAS, utviklet av reklamebyrået DDB. Uttrykket er gøyalt og fargerikt, og med et budskap man ikke kan ta feil av.
– Her er det kort sagt en masse billige billetter til relevante destinasjoner. Kampanjen har gått på web, print, utendørs og på TV, alt med samme design og tydelighet i budskap, sier rådgiver hos DDB, Pelle Josephson.
Nye høyder
– Folk liker å reise og lar seg motivere av tilbud som oppleves som attraktive og oppnåelige. Annonsen oppleves som nyttig snarere enn spennende, men unngår å bli kjedelig og uinteressant, begrunner Ingvar Sandvik, marketingdirektør i TNS Gallup, som utfører testen.
– Alt i alt sender denne annonsen SAS mot nye høyder på de fleste indikatorer i testen. Her får SAS en oppmerksomhet langt over snittet, forteller Sandvik.
– SAS treffer godt med sin annonse. Dagbladet.no-leseren er spesielt interessert i reise og følger med på hva som rører seg når det gjelder fritid og reiser. De bruker også Internett til å oppdatere seg på reiser og ferier i større grad enn resten av befolkningen, sier analyseansvarlig i Dagbladet.no, Trine Tvetbråten.
Fornøyd kunde
Markedsdirektør i SAS, Tor-Anton Bjørge, er strålende fornøyd med tilbakemeldingene kampanjen har fått.
– Det er viktig for oss at vår kommunikasjon fungerer og at vi når våre mål. At annonsen også scorer bra i eksterne effekttester er vi meget glade for, og dette bekrefter også våre egne evalueringer, forteller han.
Budskapet har i tillegg gått rett hjem hos kundene, til tross for at kampanjen var på i en periode der mange i målgruppen nettopp hadde vært ute og reist.
– Det er som kjærlighet. God kjærlighet avler mer kjærlighet. Når du har feriert så ønsker du feriere igjen, avslutter Bjørge.