Caser

Publisert: 14.06.2012

Best i test mai

Vinner av SWAR-testen i mai ble en annonse å drømme seg inn i...

Bi T mai karusell
alt
Markedssjef i Innovasjon Norge, Beate Brænden Eidsand.
alt
Ingvar Sandvik marketingdirektør i TNS Gallup.

Månedens vinner i Best i test scoret godt over snittet til reisebransjen. Den stemningsfulle annonsen til www.visitnorway.no, stod på trykk i Magasinet i mai og er en del av en større kampanje fra Innovasjon Norge. Kampanjen skal skape økt fokus og oppmerksomhet for Norge som et sted for unike ferieopplevelser.

Skaper reiselyst
– Med denne sommerkampanjen skal vi skape reiselyst i Norge, og akkurat denne annonsen i Dagbladet, skal få nordmenn til å ville oppleve Nord-Norge. Den viser på en visuell måte hvilke opplevelser og inntrykk man kan få ved å legge ferien hit, forteller markedssjef i Innovasjon Norge, Beate Brænden Eidsand.

Bildegjengivelse er viktig
Vi har valgt annonsering i Dagbladet fordi dette mediet når godt ut i forhold til vår målgruppe, sier Brænden Eidsand. – Leserne er aktive og har stor interesse for ferie – både i Norge og utlandet. Magasinets evne til å gjengi store og fargerike bilder er også viktig.

Gode tilbakemeldinger
Nettstedet Visitnorway.no er stedet for å hente inspirasjon, planlegge og bestille ferie i Norge – og i følge markedssjefen er målgruppen naturinteresserte mennesker som ønsker å utforske og dele opplevelser i norsk natur.

– VI har fått gode tilbakemeldinger på annonsen og har sett at trafikken på sidene har økt. Men svar på effekten av kampanjen, og denne annonsen spesielt, får vi ikke før sesongen er over og vi kan se antall gjestedøgn og respons fra deltagerne i kampanjen, sier hun.

Treffer godt
– Den store styrken til annonsen til Visitnorway.no, er at den treffer målgruppen på en positiv involverende måte. Annonsen fremstår som ”aktivt positivt involverende” gjennom å være spennende, nyttig og engasjerende. Scorene her ligger over bransjesnittet. Samtidig er annonsen både behagelig og avkoblende, også det langt bedre enn snittet. Annonsen treffer sin målgruppe godt og motiverer til å realisere planer om å legge ferien til Norge, sier Ingvar Sandvik marketingdirektør i TNS Gallup.

– Annonsen fikk høy treffprosent på liking med en score på godt over snittet til reisebransjen, legger Yngvild Nesheim senior markedsanalytiker i Dagbladet, til. Spesielt er det kvinner som liker annonsen. Respondentene drømmer seg bort i annonsen og er i modus for å bestille en ferietur i Norge.