Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
En enkel annonse med et sterkt budskap skilte seg mest ut i forrige måned.
Markedssjef i Amnesty Norge, Jørgen Lindbäck- Larsen. |
Marketingdirektør i TNS Gallup, Ingvar Sandvik. |
TV-aksjonens annonser stakk av med beste resultat på SWAR-testen i oktober, både nett og Magasinet annonsene utmerket seg. Hele 60 prosent av de som har sett annonsen i Magasinet klassifiseres som motiverte. TNS Gallup, som har utført testen, mener virkemiddelbruken i annonsen kan forklare mye av dette.
Viktig budskap
Annonsene var en del av en større kampanje for TV-aksjonen 21. oktober, signert byrået Ernö. Kampanjen gikk på TV, nett, utendørs, print og i sosiale medier. Kampanjen hadde som primærmål å rekruttere bøssebærere til TV-aksjonen. I tillegg skulle den informere om årets formål og bidra til å skape giverglede.
– Jeg tror annonsene fikk høy score av flere grunner. For det første tror jeg de skiller seg ut i forhold til mye annet man blir eksponert for i media. For det andre tror jeg de er annerledes fordi den har et viktig budskap. I tillegg har annonsene en høy gjenkjennelsesverdi på avsender, både oss og TV-aksjonen, sier Amnesty Norges markedssjef, Jørgen Lindbäck- Larsen.
Gode synergier
– Kampanjen for TV-aksjonen gjør bruk av både nett- og papirannonser, hvilket ser ut til å ha vært et vellykket trekk. Testene viser at kanalene utfyller hverandre på en måte som vi må anta at til slutt gir god synergi. Nettkampanjen leverer oppmerksomhet som ligger godt over snittet (indeks 144), mens papirannonsene fremfor alt leverer liking godt over normen (indeks 124). Typisk for denne type annonsering er at man scorer høyt på nytte og engasjement, hvilket også gjelder kampanjen for TV-auksjonen. Koblingen til Amnesty er nok en klar fordel, og avsenderidentiteten er både for nett og papir langt bedre enn sammenlignbar reklame. Totalresultatet er at både nett og papir scorer høyere på motivasjon enn normen. I mine øyne er dette god synergi, sier marketingdirektør i TNS Gallup, Ingvar Sandvik.