Caser

Publisert: 13.10.2023

BMW skapte tryggere vinterkjøring

Sammen med fartsentusiast Kjetil Jansrud overbeviste BMW leserne om at trygg kjøring på vinterføre redder liv.
VINNER AV Q2: Thea Høgh, markedssjef i BMW sammen med Sindre Hellkås, Strategisk Konsernkundeansvarlig i Aller Media.
VINNER AV Q2: Thea Høgh, markedssjef i BMW sammen med Sindre Hellkås, Strategisk Konsernkundeansvarlig i Aller Media.

- Det er skikkelig gøy at BMW vant! Vi klarte å gjøre norske bilister mer bevisste på trygg vinterkjøring! Ja, jeg vil tørre å påstå at vi har reddet liv, sier Sindre Hellkås, Strategisk Konsernkundeansvarlig i Aller Media.

For i 2022 krevde norske veier 116 menneskeliv - 38 flere omkomne enn året før. Som stor bilaktør i markedet ble BMW med på å ta ansvar.

Som markedssjefen i BMW sier:

«Greier vi å bevisstgjøre én sjåfør til å tenke litt mer konsekvens på vinterføre, er det verdt det. Vi har ingen liv å miste.»

Målet ble derfor først å fremst å bevisstgjøre nordmenn om trygg kjøring på vinteren, og sekundært snakke om hvor bra BMW er på vinterføre. I kampanjen ble Aller Media sin jobb å få folk til å lese, lære og bruke informasjonen.

- Bilreklame fokuserer ofte på ren branding av merke og modell, eller har kampanjer på rentetilbud. Her er at vi gikk i helt motsatt retning, uten fokus på hverken merke eller modell. Kampanjen skulle være relevant for alle i trafikken, ikke bare for BMW-kjøpere, sier Hellkås.

Hvis man er en del av utfordringen, må man også være en del av løsningen!

Utrolige 350 000 valgte å lese i snitt over 40 sekunder om tematikk som både er tung og alvorlig. Hele 41% av leserne ble mer bevisst på hvordan kjøre på vinterføre.

Suksessen lå blant annet i at de brukte nyhetsbildet og timing for å gjøre kampanjene mer relevante. Sak om nysnø når den første snøen falt eller en hyttesak opp mot helgene.

- At vi greide å låse Kjetil Jansrud, var jo også helt sinnssykt. Han har vært sponset av en konkurrent gjennom hele alpinkarrieren. Vi fikk han med over på BMW-laget, samtidig som han også skulle være i media under VM, sier en fornøyd Sindre Hellkås.

“Det gleder meg sånn at et så viktig tema får enda litt ekstra oppmerksomhet. Det har vært en ære å jobbe med så mange kunnskapsrike og kreative personer hos Aller, og ikke minst med Kjetil Jansrud som var vår hovedperson. Denne deler jeg med dem alle! Dette beviser bare at det å tenke utenfor boksen og hva som er forventet lønner seg. Tematikken i caset er for alle som kjører bil, ikke bare BMW.”

- Thea Høgh, markedssjef i BMW