Caser

Publisert: 03.01.2024

BMW vinner av Aller Best Q2

Sammen med fartsentusiast Kjetil Jansrud overbeviste BMW leserne om at trygg kjøring på vinterføre redder liv. Dermed er BMW andre finalist i Aller Best 2023.
Skjermbilde 2024 01 03 kl 08 43 15

I 2022 krevde norske veier 116 menneskeliv - 38 flere omkomne enn året før. 6 av 10 norske bilister føler seg sjeldent eller aldri utrygge på glatt føre. Men siden dødsulykkene øker kan man anta at mange kjører med falsk trygghet.

Denne innsikten og alle medieoppslagene var utgangspunktet for at Aller Media ønsket å få med BMW på laget for å ta et samfunnsansvar. For hvis man er en del av utfordringen, må man også være en del av løsningen.

BMW ble med på å gjøre nordmenn mer bevisste på trygg vinterkjøring.

Skjermbilde 2024 01 03 kl 10 26 00

Målet var

  • først og fremst å bevisstgjøre nordmenn om trygg kjøring på vinterføre
  • å øke kunnskapen om BMW som merke, og samtidig tydeliggjøre BMW som gode og trygge vinterbiler.

Det klarte de!

- Bilreklame fokuserer ofte på ren branding av merke og modell, eller har kampanjer på rentetilbud. Her er at vi gikk i helt motsatt retning, uten fokus på hverken merke eller modell. Kampanjen skulle være relevant for alle i trafikken, ikke bare for BMW-kjøpere, sier Sindre Hellkås, strategisk Konsernkundeansvarlig i Aller Media.

Skjermbilde 2024 01 03 kl 07 52 16

Hva gjorde vi?

Strategien ble å bruke nyhetsbildet og timingen for å gjøre kampanjene mer relevante. Sak om nysnø når den første snøen falt eller en hyttesak opp mot helgene. Etterpå samlet de alle sakene i en fullskjerm for å gi dem liv gjennom hele kampanjene.

- Å skape en displayannonse som en hub for content er ikke noe vi har sett før, og var med på å styrke helheten i kampanjen, sier Hellkås.

I tillegg fikk de alpinlegenden Kjetil Jansrud med på laget.

- Det er tross alt kontrollert kjøring på vinterføre jeg har gjort karriere av, sier Kjetil Jansrud.

Skjermbilde 2024 01 03 kl 07 53 28

Resultatene er fantastiske

- for vi klarte å gjøre norske bilister mer bevisste på trygg vinterkjøring!

  • Utrolige 350 000 valgte å lese i snitt over 40 sekunder
  • Hele 41% av leserne ble mer bevisst på hvordan kjøre på vinterføre.
  • 4 av 10 ble mer bevisste på tryggere vinterkjøring!
  • Hele 6 prosentpoeng økning i kunnskap om BMW fra et allerede svært høyt nivå på 87% i befolkningen.

“Det har vært en ære å jobbe med så mange kunnskapsrike og kreative personer hos Aller, og ikke minst med Kjetil Jansrud som var vår hovedperson.”

- Thea Høgh, markedssjef i BMW

Caset med BMW vant bronse under Medieprisene. Fra venstre Aller-fotograf Thomas Rasmus Skaug, Anniken Holmsen og Thea Høgh fra BMW. Lengst til høyre: Sindre Hellkås, strategisk kundeansvarlig i Aller Media.
Caset med BMW vant bronse under Medieprisene. Fra venstre Aller-fotograf Thomas Rasmus Skaug, Anniken Holmsen og Thea Høgh fra BMW. Lengst til høyre: Sindre Hellkås, strategisk kundeansvarlig i Aller Media.