Caser

Publisert: 01.10.2014

Braksuksess for LEGO

Rekordkonkurranse fikk nye deltakere hvert 3. minutt i tre uker!

LEGO Toppbilde

12. april 2013

alt

Engasjerende produkter, god timing og utnyttelse av mediet var suksessoppskriften LEGO fant i samarbeid med Dagbladet. Kampanjen gikk kun på mobil og tablet og var en ren konkurranse med tre spørsmål der vinneren fikk LEGO for hele 10 000,–. Spørsmålene dreide seg om kjente LEGO-karakterer, og bannerne brukte fingerswipe-teknologi.


– Jeg har aldri sett liknende noen gang, forteller designer Fredrik Pettersson hos Dagbladet. Han står bak ideen og utførelsen av kampanjen sammen med sitt team. I snitt hadde kampanjen nye deltakere hvert 3. minutt i tre uker.

Nesten 500 000 var innom og swipet seg gjennom annonsen, 193 000 startet konkurransen, og deltakerne brukte to minutter i snitt på konkurransen.

– Briefen vi ga Dagbladet var å utvikle en sesongaktivitet rundt påske som ville engasjere hele familien. Vi kunne benyttet standard bannere, men nå ønsket vi å involvere brukeren i større grad enn før. Målet var ikke rent salg, men å få et engasjement rundt LEGO rundt omkring i de tusen hjem. Det fikk vi virkelig til med nesten 5 000 deltakere i konkurransen, sier Anders Aanestad, markedssjef hos LEGO.

Dagbladet har underveis i kampanjeperioden tracket all bevegelse i bannerne, ikke bare rene klikk.

– Vi har fått mye materiale vi kan dra læring av, vi vet hvor mange som swipet i bannerne, hvor mange som begynte å klikke i banneret uten å gjøre seg ferdig med konkurransen, når på døgnet flest deltok og forskjellene på tablet og mobil, avslutter Pettersson.

Bilde øverst i saken: f.v. Marianne Dalen - Dagbladet, Anders Aanestad - LEGO, Hilde Fornes - Carat og Fredrik Pettersson - Dagbladet.