Caser

Publisert: 20.08.2015

En vanntett løsning

Dinsides Testpilot er et nyskapende verktøy i kampen om kundene, som samtidig gir dem tryggheten til å ta informerte valg. I vinter bidro konseptet til å løfte frem topptelefonen Sony Xperia Z3 Compact i mobilekspertenes bevissthet.

Testpilotcrop

Leserne av Dinside.no er definert som opinionsledere på teknologi. Gjennom den kommersielle tjenesten Dinsides Testpilot kan de teste produkter fra sidens annonsører. Sony Xperia Z3 Compact er Sonys hittil minste smarttelefon og skiller seg blant annet ut ved at den er vanntett. Produkter som får gode testresultater på Dinside kommer gjerne høyt opp i Google-søk og sakene lever lenge.

alt

Mobileksperter søkes
Da Sony ville teste den nye mobiltelefonmodellen Xperia Z3 Compact blant sluttbrukerne, søkte de en variasjon av iPhone-brukere og Android-brukere som var interessert i nyheten. Siden de fleste kjøp av ny mobiltelefon starter med at kunden ser en annonse og deretter søker etter en test av produktet, ønsket Sony å få Dinsides lesere til å teste mobilen før de presenterte potensielle kjøpere for resultatet i en annonsekampanje på Dagbladet.no.

– Det vi var mest fornøyd med var at vi sammen med kompetente ansatte hos Dinside stilte de rette spørsmålene for å treffe gode og relevante testpiloter for produktet, forteller markedssjefen i Sony, Frank Otterbeck. – Dette gjorde at vi fikk varierte og ikke minst svært positive tilbakemeldinger, også fra de som kunne vært vanskelige å overbevise hvis de hadde stått i en telebutikk og skulle velge mobiltelefon kun basert på selgers og egne meninger om brand og modell.

Ekstrem pilotpågang
Rekrutteringen ble en suksess: Totalt 7624 Dinside-lesere fylte ut spørreskjemaet. Bare på de to første timene kom det inn 1358 søknader!

11 ”piloter” ble plukket ut til å teste mobilen, som fikk full pott på batteritid. Generell ytelse og kamerafunksjoner scoret henholdsvis 9,6 og 9,3 av 10 mulige. Testrapporten, der 9,3 likte telefonen ”svært godt”, ble vist nesten 17 000 ganger. Sony Xperia Z3 Compact seilet opp på algoritmene til Prisjakt, og var i slutten av oktober 2014 den mest populære telefonen der.

– Kampanjen ga svært gode resultater, hvorpå alle anbefalte telefonen etter test. Sony Xperia Z3 Compact er per i dag vår mest solgte modell det siste året, forteller markedssjefen. Etter kampanjen sitter Sony igjen med e-postadresser til 7000 nye abonnenter på nyhetsbrev, en CRM-base av potensielle kjøpere og økt forbrukerinnsikt.