Caser

Publisert: 17.02.2016

Finn frem saksen!

Med kreativ bruk av papiravisa feirer Kia lanseringen av nye SUV Sportage. Resultatet viser at mulighetene med papirannonsen hos Dagbladet fortsatt er til stede.

Kia 1920

For å feire lanseringen av nye SUV Sportage, tok Kia over hele tirsdagsutgaven av Dagbladet og gjorde det ingen andre annonsører har gjort tidligere: tatt over all annonseplass og invitert leserne til storstilt konkurranse.

- Bakgrunnen for kampanjen er at vi lanserer vår toppmodell Sportage i disse dager. Kia har som slogan «Power to Surprise», og vi ønsket å gjøre et litt overraskende og morsomt stunt, forteller Marianne Råge i Kia.

Under overskriften ”kjøp Dagbladet i dag og finn frem saksa!” inviteres Kias følgere og lesere av Dagbladet til å ”sette sammen den store nyheten”. Alle annonser i tirsdagsutgaven av Dagbladet er deler av et stort puslespill. Klipper du ut bitene, setter de sammen og deler bilde av det ferdige puslespillet i sosiale medier, er du med i trekningen av en sporty hotellweekend til en verdi av 10 000,-.

- Vi ønsket å gjøre en aktivitet som både kunne tas ut i sosiale medier og som kunne gi muligheter for en lokal aktivitet ute hos våre forhandlere. Forhandlerne har bestilt mange ekstra aviser, så det ble tirsdag stilt ut biler og delt ut aviser på togstasjoner, kjøpesenter etc. over hele landet, forteller Marianne Råge i Kia.

Casefilmen ser du her:

Kreativt med papir
- Idéen om et puslespill var blant de mange forslagene som dukket opp, og alle var umiddelbart enig i at dette var en morsom og annerledes idé. Heldigvis var både de ansvarlige hos Kia og Dagbladet enige, og da lå veien åpen for videre gjennomføring, forteller Jørgen van Santen, Art Director / Konseptutvikler i Hyper om hvordan de kom frem til løsningen.

Jørgen van Santen forteller at det morsomste med å jobbe med dette formatet har også vært den største utfordringen: å utvikle et komplett puslespill basert på de brikkene (les: annonsene) de hadde tilgjengelig:

- Her har designerne hos oss i Hyper gjort en kjempejobb. I tillegg viste Dagbladet stor forståelse og fleksibilitet i forhold til våre ønsker om formater. Det var aldri tvil om at dette var et prosjekt alle ønsket å realisere. For det er jo helt klart en annerledes måte å bruke annonseplassene på. At annonsene ikke ser ut som annonser, og at konkurransen er drevet av reinspikka papirsløyd med mange rare deler som står litt ut, er noe vi håper at Dagbladets lesere legger merke til. Vi tror dette skaper positiv oppmerksomhet til Kia Sportage og merkevaren Kia.

Tresifret antall bidrag
- Her har virkelig Kia, sammen med Hyper og Starcom, bokstavelig talt lekt seg med papir og utnyttet alle mulighetene godt. Det er ingen andre annonsører som har tatt over all annonseplass for å kjøre konkurranse på denne måten tidligere, forteller kundeansvarlig i Dagbladet, Henrik Staib. Fra Dagbladets side har både redaksjonen, produksjonen, trykkeriet og produktansvarlig på papir vært innvolvert i caset.

Allerede etter første døgn har kampanjen mottatt et tresifret antall bidrag. Konkurransen varer til søndag 28. februar.

- Dette har vært et typisk og perfekt samarbeid etter læreboka - der Kia, Hyper, Dagbladet og Starcom har vært involvert sammen fra 1. møte. Alle har deltatt og alle har kommet med gode og konstruktive innspill til fordel for en super kampanje for Kia Sportage. Alle har levert og alle har vært samstemte med frister og innhold. Det er tøft av Kia å gå for denne ideen, avslutter Lars Gunnar Lind Media Planner i Starcom.