Caser

Publisert: 03.03.2025

Fisherman´s Friends vinner av Aller Best Q4

Langsiktig strategi med et 29 måneder sammenhengende "allways on"-sponsorat på Rød Løper ga resultater.
Skjermbilde 2025 03 03 kl 14 48 09

- Det er SÅ gøy å se hvor gode resultater vi kan skape over tid når kunde, byrå og vi i Aller jobber så tett og godt sammen som vi har gjort her. Det er et godt stykke gruppearbeid som ligger bak disse resultatene, sier Tone Nordby, tidligere produktansvarlig i Web-TV i Aller Media.

Siden oppstart i august 2022 har Fisherman´s Friends vært Rød Løpers mest trofaste samarbeidspartner på sponsorat noensinne. Og det ORGINALE VENNSKAPET har virkelig gitt STERKE resultater!

De siste åtte årene har pastillkategorien hatt en jevn nedgang. Det er den eldre generasjonen som handler mest pastiller i det norske markedet, og derfor ønsket Fisherman’s Friend å rekruttere yngre og kvinnelige forbrukere.

- Vi visste at Rød Løper treffer godt i målgruppen kvinner og den yngre generasjonen. En fun fact er at Rød Løper-seerne er hyppigere brukere av pastiller enn befolkningen ellers, sier Aud Ingvild Pedersen, key account manager i Aller Media.

VINNERE: Aud Ingvild Pedersen - Key Account Manager i Aller media, Hanne Flaten – Sr. Brand Manager i Fisherman, Ida Båtvik – Rådgiver I FLOKK Media og Espen Barås Bye – Kundeansvarlig i FLOKK Media
VINNERE: Aud Ingvild Pedersen - Key Account Manager i Aller media, Hanne Flaten – Sr. Brand Manager i Fisherman, Ida Båtvik – Rådgiver I FLOKK Media og Espen Barås Bye – Kundeansvarlig i FLOKK Media

Målet var å

● Øke KJENNSKAP blant kvinner og den yngre generasjonen.

● Øke PREFERANSEN

● Øke KJØPSSANNSYNLIGHETEN

● Øke SALGET av Fisherman´s Friends.

Sponsorat på Rød Løper og Reality Awards

Løsningen ble sponsorat på Rød Løper. Helt siden august 2022 har Fisherman`s Friend vært til stede med vignett, produktplassering i studio, redaksjonell spalte, display rundt player og give away-konkurranser på SoMe.

- I 2024 hadde vi fokus på smaken Raspberry og fargen rosa. Vi fikk også laget en helt ny vignett med vår egen versjon av fiskeren i rosa striper. Spalten “Dagens Original presenteres av Fisherman`s Friend” har vært live hele året for å bygge opp under konseptet «The Strong Original», sier Aud Ingvild.

I september 2024 var Fisherman`s Friend i tillegg en av samarbeidspartnere på Reality Awards. De ble integrert med god synlighet på skjermer, pressevegg og pastiller på bordene.

De hadde også for kvelden innleid en skuespiller utkledd i samme antrekk som fiskeren på sponsorplakaten.

Skjermbilde 2025 03 03 kl 14 47 56

- Det nye kommunikasjonskonseptet med fiskeren på Rød Løper er perfekt for Fishermans’s Friend! Sponsoratet med Rød Løper gjør at vi treffer målgruppen på en unik måte, noe vi også ser på resultatene av testene som er gjort. Samarbeidet med Aller har vært veldig givende, lærerikt og morsomt, sier Hanne Flaten, i Fisherman´s Friend.

Langsiktig strategi og et “always on”-løp i 29 mnd sammenhengende på sponsorat har gitt resultater.

  • Kjennskap til FF økte med 23% blant kvinner, 43% blant yngre.

  • 23% flere kvinner, 36% flere unge foretrekker FF etter sponsorat.

  • Kjøpssannsynligheten økte med hele 66% blant de som har sett sponsoratet.

  • 108% flere som har kjøpt Fisherman`s Friend etter sponsorat av de som har sett sponsoratet.

Og salgsresultatet imponerer

  • Kategorien har en nedgang på -4,4% i 2024.

  • Fisherman’s Friend gjør det bedre enn kategorien med en nedgang på -2,6%.

  • Til tross for nedgang tar Fisherman’s Friend andeler (enheter) og er kategorileder.

  • Raspberry er eneste Fisherman’s Friend smak med vekst i 2024 (+3,9%)

Med Kraften i Aller er Fisherman´s Friend & Rød Løper “Best Friends Forever!”

Skjermbilde 2025 03 03 kl 14 48 51