Caser

Publisert: 05.03.2024

Helsedirektoratet vinner av Aller Best Q4

Med fortellerkunst og unikt sponsorat traff kampanjen en nerve i befolkningen, og forandret nordmenns holdning til smertestillende medikamenter. Kampanjen nådde ni ganger "all time high".
Skjermbilde 2024 03 05 kl 15 20 37

Omtrent 60.000 nordmenn har vedvarende bruk av opioider. Tall fra reseptregisteret viser at rundt 1,2 millioner nordmenn hentet ut minst én resept på et vanedannende legemiddel fra apotek i 2020.

Trenden er tydelig. Heroinoverdoser er på vei ned, mens overdosedødsfall forårsaket av reseptbelagte legemidler øker. Overforbruk av smertestillende medikamenter har nå blitt et stort samfunnsproblem, spesielt blant voksne kvinner.

Og visste du at

- Selvmord og selvskading med reseptfrie legemidler har økt, spesielt blant unge kvinner?

- Smertestillende har blitt en selvfølge i vesken, og at flere tar det for angst, stress og søvnløshet?

Skjermbilde 2024 03 05 kl 16 31 35

Målene var derfor å bevisstgjøre og øke kunnskap om legemidler og risikoen for avhengighet, samt spre kunnskap om alternativer til medikamentell smertebehandling.

- Content-teamet med Tor Erik Sollid og Gorm Andresen i spissen ønsket å skape innhold som ikke bare informerte, men som også inspirerte leserne til å reflektere over eget medikamentbruk. Det ble en viktig balanse mellom å respektere de som har behov for smertelindring for kroniske smerter, og samtidig opplyse om alternative behandlingsmetoder, sier Linn Berg Skjeseth, Strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media.

1000031861 01

Strategien ble å bruke gripende fortellerkunst gjennom tre helt unike artikler, kombinert med et unikt sponsorat-løp.

- Helsedirektoratet har jobber MYE med innhold de siste fire-fem årene. Drakten Aller Media kler opp sakene passer svært godt til våre budskap, som ofte trenger både bredde, dybde og en emosjonell “touch” som berører og får folk til å klikke, lese og forholde seg til innholdet, sier Øystein Tveite, kommunikasjonsrådgiver i Helsedirektoratet.

Skjermbilde 2024 03 05 kl 16 30 52

Resultat

Kampanjen gikk all time high, og tallene snakker for seg selv!

  • 818 009 sidevisninger, 176% over benchmark
  • 15 212 timer lesetid
  • 1 av 3 har blitt mer bevisst farene ved langvarig bruk av legemidler.

- Kampanjen traff en nerve i befolkningen. At den leverer så eksepsjonelle resultater på alle mediemål over tid, betyr at folk har svært høy interesse for budskapet og læringen i sakene, sier Linn Berg Skjeseth.