Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Omtrent 60.000 nordmenn har vedvarende bruk av opioider. Tall fra reseptregisteret viser at rundt 1,2 millioner nordmenn hentet ut minst én resept på et vanedannende legemiddel fra apotek i 2020.
Trenden er tydelig. Heroinoverdoser er på vei ned, mens overdosedødsfall forårsaket av reseptbelagte legemidler øker. Overforbruk av smertestillende medikamenter har nå blitt et stort samfunnsproblem, spesielt blant voksne kvinner.
Og visste du at
- Selvmord og selvskading med reseptfrie legemidler har økt, spesielt blant unge kvinner?
- Smertestillende har blitt en selvfølge i vesken, og at flere tar det for angst, stress og søvnløshet?
Målene var derfor å bevisstgjøre og øke kunnskap om legemidler og risikoen for avhengighet, samt spre kunnskap om alternativer til medikamentell smertebehandling.
- Content-teamet med Tor Erik Sollid og Gorm Andresen i spissen ønsket å skape innhold som ikke bare informerte, men som også inspirerte leserne til å reflektere over eget medikamentbruk. Det ble en viktig balanse mellom å respektere de som har behov for smertelindring for kroniske smerter, og samtidig opplyse om alternative behandlingsmetoder, sier Linn Berg Skjeseth, Strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media.
Strategien ble å bruke gripende fortellerkunst gjennom tre helt unike artikler, kombinert med et unikt sponsorat-løp.
- Helsedirektoratet har jobber MYE med innhold de siste fire-fem årene. Drakten Aller Media kler opp sakene passer svært godt til våre budskap, som ofte trenger både bredde, dybde og en emosjonell “touch” som berører og får folk til å klikke, lese og forholde seg til innholdet, sier Øystein Tveite, kommunikasjonsrådgiver i Helsedirektoratet.
Resultat
Kampanjen gikk all time high, og tallene snakker for seg selv!
- Kampanjen traff en nerve i befolkningen. At den leverer så eksepsjonelle resultater på alle mediemål over tid, betyr at folk har svært høy interesse for budskapet og læringen i sakene, sier Linn Berg Skjeseth.