Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
I samarbeid med Unicef Norge satt Dagbladet i sommer søkelys på barn som ikke har råd til å reise på ferie, er ensomme eller som føler seg utenfor.
15. september 2014
Hvert år får Unicef Norge henvendelser fra barn og unge, men også voksne, som gruer seg til sommerferien. Alt som er tøft og vanskelig, kan oppleves sterkere når de daglige rutinene faller bort. Noen opplever alvorlige utfordringer som omsorgssvikt, rusproblemer og fattigdom, mens andre gruer seg til ferien fordi de ikke har noe å gjøre eller noen å være sammen med.
- Feriesentralen er en digital kampanje, hvor vi minner om at også på sommeren trenger barn som strever i hverdagen en trygg hånd å holde i. På feriesentralen.no har alle anledning til å poste tips om enkle og inkluderende sommeraktiviteter som har lav eller ingen kostnad, forklarer fagansvarlig i Unicef Norge, Kristin Oudmayer, og legger til:
- Det er et sted man kan oppsøke for å få ideer til aktiviteter og inspirasjon til å skape gode minner sammen med andre.
Dagbladet har gjennom flere år samarbeidet godt med Unicef, blant annet gjennom prosjektene ”Den ene” og ”Stå sammen”.
- Med Feriesentralen løfter Unicef frem lokale initiativ over hele landet, og gir alle anledning til å poste tips i form av tekst, video og bilder. Dette trigget redaksjonen til å se mulighetene av et samarbeid med Unicef, forteller redaksjonssjef i Dagbladet, Hilde Schjerve.
Redaksjonelt fokus
Samarbeidet mellom Dagbladet og Unicef Norge har vært initiert og styrt redaksjonelt. Resultatet ble en artikkelserie om spesielle historier og lokale initiativ og arrangementer. Alle artiklene på nett ble utstyrt med Feriesentralens tipsboks, slik at også Dagbladets lesere kunne legge inn sine tips direkte hos Unicef Norge.
I tillegg ble leserne oppfordret til å dele tips og opplevelser gjennom å bruke #feriesentralen i sosiale medier.
- Selv om samarbeidet primært skulle rettes inn mot dagbladet.no, har det også gitt flere gode saker i form av intervjuer og en dokumentar til Helgeavisa og DB+. Gjennom våre artikler har vi søkt etter å fange hele Feriesentralens bredde, sier Schjerve.
Stor respons
Responsen på Feriesentralen har vært overveiende positiv, og Unicef har mottatt flere hundre tips og henvendelser fra barn og unge som har hatt det vanskelig i sommer.
- Å få ta del i folks ønske om å hjelpe andre gjør et dypt inntrykk på oss som jobber med dette, forteller Oudmayer.
Totalt har Dagbladets saker om Feriesentralen generert 435 000 visninger på desktop (226 000) og mobil (209 000).
- I forhold til antall saker vi har publisert er vi godt fornøyd med resultatene, sier Schjerve.
Selv om sommeren er over legges ikke Feriesentralen ned.
- I år, som i fjor, kommer vi til å bruke Feriesentralen til å løfte frem at også andre ferier og høytider kan være vanskelige perioder. Vi håper å inspirere voksne til å være inkluderende og rause også ellers i året, avslutter Oudmayer.
Les de tre mest leste sakene fra desktop her:
Finansierer ferien med flasker
- På hytta var det endelig noen som så meg
- I sommerferiene ble jeg låst inne som straff