Caser

Publisert: 05.12.2018

KappAhl til finalen i Aller Best 2018

Med Janka Polliani i spissen lanserte KappAhl sin nye kolleksjon

KappAhl har lenge vært en trofast annonsør på KK, både på print og digitalt. Tidligere temaundersøkelser har vist at KKs lesere ofte foretrekker å shoppe hos KappAhl, så da deres nye Limited Edition-kolleksjon skulle lanseres var det enkelt å velge strategi.

Målet med kampanjen var å få leserne til å komme på morgenshopping i KappAhls butikker, samt å gjøre selve kolleksjonen kjent for KK-leserne. For å nå ut til hele KK-universet ble det besluttet å kjøre kampanjen både på print og digitalt.

– Morgenshopping hos KappAhl er vi kjent med fra tidligere, hvor det er kjørt både på print og nett, forteller Elizabet Gilleberg, kundeansvarlig i Aller Media.

Morgenshoppingen fant sted torsdag 30. august, så kampanjen satte i gang to uker i forkant for å bygge forventninger og gjøre eventet kjent. På selve dagen var også KKs moteansvarlig til stede i KappAhl-butikken på Karl Johans gate.

Fristet til shopping

Caroline Berge i Aller Concept Store sto for produksjon av artikkelen som gikk live på KK.no samme uke som morgenshoppingen fant sted. I tillegg ble artikkelen publisert i sosiale medier på KKs Facebook-side og Instagram-konto, samt i KKs nyhetsbrev.

– Artikkelen var helt genial for å få folk inn, sier Gilleberg.

Den fokuserte på Janka Polliani som frontfigur for den nye kolleksjonen, noe som virkelig slo an hos KK-leserne. Artikkelen leverte gode tall, både klikkmessig og ellers. Hele 78 prosent av leserne leste hele artikkelen, og saken hadde også en meget lav quick exit-rate på bare 11,4 prosent.

Her hadde Berge gjort en god jobb med å vinkle saken slik at den både vekket nysgjerrighet, og gav leserne akkurat det de trodde de skulle få da de klikket seg inn på saken.

– Vinklingen på artikkelen gjorde susen, understreker Gilleberg.

– Den lave quick exit-raten viser at det var relevant stoff for leseren, og at folk ikke følte seg «lurt» da de klikket, fortsetter hun.

Også på print ble KK-leserne fristet til å dra på shopping. Her ble det laget en 6-siders moteserie med bilder av Janka Polliani i den nye kolleksjonen, og leserne ble invitert til å komme på morgenshopping i KappAhls butikker. Det ble også lagt ved en rabattkupong med 30 prosent avslag.

– Selv om kampanjen gikk midt på sommeren da mange var på ferie, gikk den veldig bra, sier Gilleberg.

– Hele prosessen var smidig, både med tanke på materiell fra kunden og samarbeidet internt, avslutter hun.

Solgte mer enn forventet

KappAhl var godt fornøyde med resultatet av kampanjen.

– Vi er selvfølgelig kjempefornøyde med tallene i rapporten, sier Ingrid Melnes, markedssjef i KappAhl.

KappAhl endte med å selge flere varer enn forventet, og opplevde høyere besøkstall i sine butikker enn ved tidligere morgenshoppinger.

– Det var en tung uke, men morgenshoppingen gjorde en stor forskjell for oss, forteller Melnes.

– Basert på tilbakemeldinger fra butikkene har det vært veldig mange KK-kunder denne gangen, og flere som innløste rabattkupongen vi hadde med i magasinet. Flere enn tidligere, fikk jeg inntrykk av, så det var hyggelig å høre, fortsetter hun.

– Det betyr at vi blir bedre og bedre på dette, avslutter hun.