Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Med Janka Polliani i spissen lanserte KappAhl sin nye kolleksjon
KappAhl har lenge vært en trofast annonsør på KK, både på print og digitalt. Tidligere temaundersøkelser har vist at KKs lesere ofte foretrekker å shoppe hos KappAhl, så da deres nye Limited Edition-kolleksjon skulle lanseres var det enkelt å velge strategi.
Målet med kampanjen var å få leserne til å komme på morgenshopping i KappAhls butikker, samt å gjøre selve kolleksjonen kjent for KK-leserne. For å nå ut til hele KK-universet ble det besluttet å kjøre kampanjen både på print og digitalt.
– Morgenshopping hos KappAhl er vi kjent med fra tidligere, hvor det er kjørt både på print og nett, forteller Elizabet Gilleberg, kundeansvarlig i Aller Media.
Morgenshoppingen fant sted torsdag 30. august, så kampanjen satte i gang to uker i forkant for å bygge forventninger og gjøre eventet kjent. På selve dagen var også KKs moteansvarlig til stede i KappAhl-butikken på Karl Johans gate.
Fristet til shopping
Caroline Berge i Aller Concept Store sto for produksjon av artikkelen som gikk live på KK.no samme uke som morgenshoppingen fant sted. I tillegg ble artikkelen publisert i sosiale medier på KKs Facebook-side og Instagram-konto, samt i KKs nyhetsbrev.
– Artikkelen var helt genial for å få folk inn, sier Gilleberg.
Den fokuserte på Janka Polliani som frontfigur for den nye kolleksjonen, noe som virkelig slo an hos KK-leserne. Artikkelen leverte gode tall, både klikkmessig og ellers. Hele 78 prosent av leserne leste hele artikkelen, og saken hadde også en meget lav quick exit-rate på bare 11,4 prosent.
Her hadde Berge gjort en god jobb med å vinkle saken slik at den både vekket nysgjerrighet, og gav leserne akkurat det de trodde de skulle få da de klikket seg inn på saken.
– Vinklingen på artikkelen gjorde susen, understreker Gilleberg.
– Den lave quick exit-raten viser at det var relevant stoff for leseren, og at folk ikke følte seg «lurt» da de klikket, fortsetter hun.
Også på print ble KK-leserne fristet til å dra på shopping. Her ble det laget en 6-siders moteserie med bilder av Janka Polliani i den nye kolleksjonen, og leserne ble invitert til å komme på morgenshopping i KappAhls butikker. Det ble også lagt ved en rabattkupong med 30 prosent avslag.
– Selv om kampanjen gikk midt på sommeren da mange var på ferie, gikk den veldig bra, sier Gilleberg.
– Hele prosessen var smidig, både med tanke på materiell fra kunden og samarbeidet internt, avslutter hun.
Solgte mer enn forventet
KappAhl var godt fornøyde med resultatet av kampanjen.
– Vi er selvfølgelig kjempefornøyde med tallene i rapporten, sier Ingrid Melnes, markedssjef i KappAhl.
KappAhl endte med å selge flere varer enn forventet, og opplevde høyere besøkstall i sine butikker enn ved tidligere morgenshoppinger.
– Det var en tung uke, men morgenshoppingen gjorde en stor forskjell for oss, forteller Melnes.
– Basert på tilbakemeldinger fra butikkene har det vært veldig mange KK-kunder denne gangen, og flere som innløste rabattkupongen vi hadde med i magasinet. Flere enn tidligere, fikk jeg inntrykk av, så det var hyggelig å høre, fortsetter hun.
– Det betyr at vi blir bedre og bedre på dette, avslutter hun.