Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Kunden Santa Maria med kampanjen"Taco hele uken" gikk videre til finalen i Aller Best 2020
Nordmenn elsker taco! En fjerdedel av oss har en fast, ukentlig tacodag. Faktisk er fredagstacoen nesten hellig. Men det går an å utvide repertoaret. Bare spør Santa Maria og Aller Media.
Da Santa Maria skulle utvide nordmenns taco-vaner, måtte Aller Media balansere mellom det velkjente – og det nye, spennende. Taco med asiatisk biff? Laksetaco? Javisst, så lenge ingen rørte klassikeren med kjøttdeig!
- Det var akkurat dette kunden visste godt: De fleste av oss liker den klassiske fredagstacoen. Mer enn som så, faktisk – den er hellig! Den skulle vi ikke tulle med. Fokuset i kampanjen ble derfor å formidle at det går an å spise taco flere dager i uken. Og da med andre ingredienser og en annen vri.
Det sier Maja Vuleta Babic, som er Key Account Manager i Aller Media.
De aller fleste av leserne på KK.no og Dagbladet.no kjenner godt til Santa Maria-produktenes utseende. De har en tydelig logo og en profil folk kjenner, som skiller dem ut fra butikkjedenes egne taco-produkter.
- Santa Maria har en egen look and feel, og dette var Aller Concept Store veldig flinke til å jobbe etter. Vi klarte å holde Santa Maria top of mind, slik at leserne forhåpentligvis søker opp Santa Maria for flere oppskrifter og ideer neste gang de trenger inspirasjon.
Hovedmålet med kampanjen var dels å vise frem nyheten i sortimentet – Mini Tubs – og dels altså å inspirere Dagbladet.no-brukerne til å prøve ut nye taco-varianter.
- Hvilke leseres tacovaner ønsket dere å friske opp i?
- Rett og slett ALLES!
Videoproduksjon i koronaens tid
Egentlig skulle kampanjen ha vært kjørt tidligere enn den gjorde, men koronasituasjonen kom på tvers. For det var ikke lett å kokkelere nye taco-retter og lage filmer til artiklene da hele landet stengte ned på vårparten i fjor.
- Det var rett og slett mye usikkerhet rundt hvordan ting skulle utvikle seg, og vi fikk jo ikke møtes. Derfor ble alt satt på vent til vi visste mer om utviklingen av korona-situasjonen, sier Babic.
Men så kom høsten etter en sommer der smittetrykket hadde falt. Santa Maria bestemte seg for at nå var tidspunktet inne.
- Vi rakk produksjonen akkurat før det ble ny lockdown, sier Babic.
Det betydde at Santa Marias oppskrift på laksetaco og taco med asiatisk biff kunne settes ut i livet – og Aller Media-leserne få la seg inspirere av fristende filmer.
- Videoen har blitt et viktig element i alle våre saker, fra nyhetsformidling til underholdningssaker. Derfor ble det ganske naturlig at video skulle være en del av tacoartiklene også. Vi visste også fra tidligere erfaring at mat er et takknemlig tema å vise i form av levende bilder.
Klassisk taco er fortsatt kongen på haugen
Da resultatene tikket inn underveis i kampanjen, og i etterkant, var det lett å se at Dagbladet.no-leserne foretrekker den klassiske tacoen med kjøttdeig. Men det var også stor interesse å spore når det gjaldt fisketaco og en asiatisk variant.
- Absolutt! Begge artiklene med de nye taco-oppskriftene ble veldig godt lest, og vi lå enten på benchmark eller over når det gjelder antall klikk. Vi fikk i overkant av 50 000 klikk inn på artiklene. Men vi kan trekke den konklusjonen at leserne foretrekker kjøtt-tacoen.
- Hvorfor det, tenker du?
- En forklaring kan være demografien på leserne. Vi treffer jo veldig mange barnefamilier, og når man skal lage mat til hele familien så kan jo kjøtt være litt enklere enn fisk, spesielt når det er barn med i bildet. Nå snakker jeg av egen erfaring!
Markedssjef i Santa Maria, Kine Kotte, sier at de var strålende fornøyde med kampanjen, og konstaterer: «Mange har nok i Aller fått seg noen nye tacofavoritter etter samarbeidet og det liker vi!»
- Hele teamet som jobbet med kampanjen oppdaget noen nyheter, og var veldig flinke til å dele det med kunden i form av bilder. Fordelen for FMCG-kategorien i korona-perioden er at mange har gjort det veldig bra. Santa Maria er en av dem, sier Maja Vuleta Babic.
- Jeg er veldig fornøyd med den jobben teamet gjorde. Kampanjen gjorde at kundens tillit til oss og meg ble bekreftet, at vi skapte resultater. Vi i Aller ser frem til det neste samarbeidet med Santa Maria!