Caser

Publisert: 20.02.2012

Leken boble

Ikke alle nettannonser oppfordrer deg til å tegne din egen bil.

undefined
undefined
alt
Alexander Grønli, rådgiver i digitale medier i MediaCom.
alt
Ole Kristian Hustad, konsulent i Apt.
alt
Carl-Fredrik Ullerø, byråansvarlig konsulent på print og nett i Dagbladet.

Volkswagen 'Bobla' ble første gang lansert i 1938. Siden den gang, har over 21 millioner eksemplarer blitt produsert verden over, og 'Bobla' går inn i historien som en av verdens mest solgte bilmodeller. Sist, en ny versjon av den folkekjære bilen kom, var i 2003. Nå er den tilbake i ny og moderne drakt. Det nye navnet er The 21st Century Beetle.

Alle kan tegne!
Med en stor lanseringskampanje, signert Try/Apt, har det vært vanskelig og ikke få med seg nye Beetle.

– Det kreative utgangspunktet for denne kampanjen var at alle har et forhold til bobla, den er nærmest et ikon. Bobla har i tillegg en form og fasong som alle kjenner til og som alle kan klare å tegne. Ideen ble derfor en interaktiv annonse hvor folk ble oppfordret til å tegne sin egen boble og bli med på en liten reise som begynte på dagbladet.no og som sluttet på kampanjesiden, forteller rådgiver i digitale medier i MediaCom, Alexander Grønli.

Ingen flower – bare power
– Den forrige bobla ble sett på som svært feminin, og hadde sterke assosiasjoner til flowerpower-perioden. Med nye bobla ville Volkswagen vise at de flytter seg fra flower til power. Løsningen spiller derfor på en reise fra hippietiden og frem til i dag. Et lite eventyr som publikum ble invitert til å være med på, sier Ole Kristian Hustad i Apt.

Morsom vri
En del av denne kampanjen var på forsiden av dagbladet.no i en toppbanner, hvor ble publikum oppfordret til å tegne en boble. Da den var ferdigtegnet, kom de inn på landingssiden til Beetle hvor de fikk prøve seg på å tegne både gitarer og fallskjermer. I tillegg fikk de se sine egne tegninger komme til liv i en historie med morsomme kommentarer. Annerledes, lekent og morsomt - slik bilen i seg selv er.

Får til det meste
– Løsningen krevde litt ekstra av våre samarbeidspartnere. Vi ønsker å ha med partnere som ikke kompliserte ting for mye og kunne ta utfordringen på strak arm. Vi hadde gode erfaringer fra Dagbladet, som liker å tenke litt utenfor boksen, sier Alexander Grønli.

– Dette er en spesialkampanje vi har fått til som et resultat av et godt samarbeid mellom Mediacom, Try/Apt, Møller Bil og oss. Disse bannerne leverte svært godt, sikkert fordi det var ekstra gøy for publikum å få lov til å gjøre noe annet enn bare å være observerende. Ved å komme tidlig inn i prosessen, klarer vi å få laget spesialløsninger som denne store toppbanneren til Beetle, sier Carl-Fredrik Ullerø, byråansvarlig konsulent på print og nett i Dagbladet.