Caser

Publisert: 11.01.2016

Mazda AWD – styrket kjøreglede

Mazda brukte content for å få frem kjøreglede og nytten av AWD.
170215 mazda2

Mazda og Mindshare utfordret oss til å komme med en god løsning til Mazda, hvor hovedfokus var kjøreglede og AWD. I denne merkevarebyggende kampanjen ønsket vi å skape oppmerksomhet og bred dekning, innholdsfylle begrepet kjøreglede samt øke kjøpsintensjonen hos de som har behov for AWD. Vi bygde løsningen på PRN samt content hos oss:

PRN (Premium Reach Norway) er en dekningsløsning der vi gjennom AG (automated guaranteed) kunde laga en dekningskampanje som gikk på tvers av Aller og TV2. I denne kampanjen ble vårt premiumprodukt, fullskjermformatet, valgt for å vise fram Mazda på en optimal måte.

Vi utviklet contentartikler for å vise at man i en Mazda kan takle alle slags hverdagssituasjoner. Vi hadde et godt samarbeid med Mats Trygg som er en legende innen norsk ishockey og som ble en god match i dette caset. Målet var å vise at det er gøy å kjøre en Mazda, teste ut AWD, at det er høy trivsel i bilen, kjøreglede og vise gode resultater underveis. Mats og familien (samboer og to barn) testet en CX-5 en uke. Han og familien skildret hverdagslivet; trening og en tur med mye lek og moro. Familien lever et hektisk og variert liv og bruker bil hele tiden.

Her er filmene med Mats Trygg:

Svært gode resultater

Content-aktiviteten ga veldig gode resultater og hade en lesetid over snittet av det vanlige. Mindshare var fornøyde med kampanjen:
– I denne merkevarebyggende kampanjen var vi ute etter å skape oppmerksomhet og bred dekning, samtidig som vi ville kommunisere til brukeren på en måte vi ikke hadde kommunisert til brukeren tidligere, sier Tomas Tomasi Digital direktør i Mindshare.

– Mazda og Mindshare liker å være tidlig ute med å teste nye annonseløsninger, og Premium Reach Norway er nytt annonseprodukt som passer svært godt til merkevarebyggingen av Mazda. I denne kampanjen oppnådde vi en dekning på hele 1,7 mill unike brukere gjennom Premium Reach Norway. Content-avdelingen til Aller og Dagbladet er kjent for å komme opp med gode løsninger for våre kunder, og dette var også tilfellet i denne kampanjen. Gjennom personlig kjennskap ga de oss muligheten til å benytte Mats Trygg i videomaterialet som viser hvordan Mazda kan benyttes i ulike hverdagssituasjoner. Contentaktiviteten ga veldig gode tall i kampanjen, og anser vi artikkelen med videomaterialet som landingsside, så sto denne for 60 % av klikkene generert i kampanjen, avslutter Tomasi.

Gjennom denne kampanjen på content og PRN, nådde vi målsetningene for kampanjen. Blant annet fikk Mazda vist fem AWD og Mats Trygg ga bilen en sportslig profil.

I tillegg:

  • 17% av populasjonen sier filmen gjør det mer sannsynlig at de vurderer Mazda i framtiden.
  • Hela 86% samt 84% såg hele filmen på content
  • Lesetiden lå over snittet på 2 min!
  • Content artiklene gav totalt 24.766 klikk


Ansvarig i Aller: Josephine Messa Kam Programmatic:

– Jeg vil passe på å gi en stor takk for et godt samarbeid til Mindshare og Tomas Tomasi (Digital Direktør) samt Fredrik Enersen (Head of Programmatic). Adform som bidro med alt det tekniske som vi trengte å få på plass for att kunne levere en AG (Automated Guaranteed) kampanje på tvers av to store mediehus. Takk til TV2 og kunden Mazda og Lisbeth H. Nygren (Marketing Communication Manager). Takk til vår content-avdeling som produserte alt innholdet i artiklene og stod for videoproduksjon. Tusen takk til Mats Trygg (Lørenskog Ishockey), Camilla Halleraker, Carl Fredrik Ullerø og Fredrik Melgaard som hjalp til i hele kampanjeperioden.