Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Da Toyota skulle lansere sin nye Yaris, brukte de Dagbladet som kunstlerret.
Magnhild Foldøy, prosjektleder i Saatchi. |
Marte Trondsen, ansvarlig på kampanjen hos mediebyrået Maxus. |
I følge Saatchi & Saatchi, reklamebyrået bak kampanjen, var målet å gi nye Yaris så stor oppmerksomhet som mulig. Saatchi ville sette bilen i en kontekst som appellerte til kjerne-målgruppen, samtidig som den ikke skulle ekskludere andre. Løsningen ble å få ulike illustratører til å lage sin versjon av en Yaris-annonse.
Reklame begge veier
– Nye Yaris er en bil som er elsket av målgruppen tidligere, og som nå er fornyet både med hensyn til tekniske løsninger og design. Ved å utfordre dyktige illustratører til å tolke kjerneverdiene til Toyota Yaris på sin måte, fikk vi et interessant uttrykk som snakker både til voksne og yngre. Vi ga i tillegg illustratørene litt egenreklame-plass i annonsene, noe som helt klart er i Toyotas ånd om å hjelpe andre frem. Vi hadde tro på at vi ved å lage et så annerledes uttrykk ville fenge målgruppen på en helt annen måte enn tradisjonell bilreklame, og dermed stå litt mer ut, forteller prosjektleder i Saatchi, Magnhild Foldøy.
Full dominans
Yaris er en viktig bil for Toyota, og det ble kke spart på kruttet i markedsføringen av den nye utgaven.
– Vi ønsket selvsagt å få mye oppmerksomhet rundt lanseringen, og valgte derfor å ha full dominans i Dagbladet og Aftenposten på kampanjedagen for å synes mest mulig. Det vil si at stort sett alle annonsene i avisen den dagen var av Toyota Yaris, forteller Marte Trondsen, ansvarlig for kampanjen hos mediebyrået Maxus.
Den 10. november kunne Dagbladets lesere se Yaris-annonser i ulike format og med ulike uttrykk gjennom hele avisen. Kampanjen rullet videre på nett, tv, kino, radio og i magasiner i ettertid.
Ikke dagligdags jobb
For Dagbladet var denne kampanjen et resultat av et to måneders langt forarbeid sammen med Saatchi & Saatchi og Maxus. Konsulent i Dagbladet, Jannikke Holtlund, synes prosjektet var meget spennende.
– For oss som avis var det veldig gøy å følge prosjektets utvikling og å jobbe så tett med både medie- og reklamebyrået. Dette gjaldt flere praktiske forhold - alt fra å låse avisen og utelukke andre annonsører den dagen, til å plassere formatene på rett annonseplass i forhold til målgrupper. Vi var gjennom flere formater, løsninger og idéstormer før det endelige resultatet forelå.
Gode resultater
– Alt i alt var dette en meget vellykket kampanje, som ga gode salgsresultater for kunden. Vi fikk også SWAR-testet avisen denne dagen, og mange av de kvalitative tilbakemeldingene var postive. Løsningen ble i tillegg en skikkelig opptur for leserne. Det er sjelden man ser bilannonser utført på denne måten. Det var som å gå på kunstutstilling i avisen, avslutter Jannikke Holtlund.