Caser

Publisert: 01.10.2014

Nyheter på 10 sekunder

Som en av de første avisene i Norge tok Dagbladet i bruk Snapchat under Norway Cup.

680x310 snapp

21. august 2014

I juni kunne Aftenposten fortelle at på et år har antallet norske Snapchat-brukere blitt nær tredoblet fra 432.000 til 1,1 millioner. Mens både Twitter (900 000 brukere), Instagram (ca 1 millioner brukere) og Facebook (3,1 millioner brukere) har etablert seg som kjente markedsføringskanaler er Snapchat for mange kommersielle aktører fortsatt uoppdaget farvann.

- I sommer har Dagbladet testet spredning av innhold via nye sosiale medier. Spesielt det å bruke Snapchat under Norway Cup var et spennende eksperiment, som vi vurderer å gjenta ved andre anledninger, forteller Eugene Brandal Laran, sjef for de digitale plattformene i Dagbladet.

Nyheter på 10 sekunder
Under årets Norway Cup kunne deltakere få nyheter og teasere til web- og papirsaker rett til mobilen via Snapchat. I tillegg ble det sendt ut videoer og bilder fra Dagbladets stand. Daglig ble det i gjennomsnitt delt fem bilder eller videoer gjennom appens historiefortellingsfunksjon. I løpet av kort tid fikk kontoen i overkant av to hundre følgere.

- På Snapchat treffer vi ungdom som la på sprang fra Facebook da foreldregenerasjonen gjorde sitt inntog der. Når vi i tillegg vet at Snapchat jobber med å lansere bedre tjenester for innholdsleverandører, går vi en svært interessant tid i møte. Vi kan distribuere vårt innhold til en målgruppe som har vært vanskelig å nå i de mer tradisjonelle sosiale mediene, forklarer Laran.

Fokus på sosiale medier
I tillegg til å aktivt bruke Snapchat ble også Instagram tatt i bruk under Norway Cup. Deltakere ble oppfordret til å merke bildene sine med #dbcup2014, og hver dag ble det trukket en vinner av fotballdrakt og en vinner av trenerbag. Eugene Brandal Laran forteller at sosiale medier er et felt Dagbladet kommer til å fokusere enda mer på fremover:

- For det første er det viktig for Dagbladet å engasjere leserne så mye at de deler sakene vi skriver. Det mest spennende er at de sakene som deles mest, er gode, utfyllende og dagsordensettende saker med klare nyhetspoenger.

- Bonusen er at folk som egentlig ikke hadde tenkt seg innom db.no den dagen, blir loset inn av kvalitetssaker som deles i sosiale medier, avslutter han.