Caser

Publisert: 13.01.2012

Nykommer tar stort jafs

Lowcostholidays.no er en rykende fersk aktør i det norske reiselivsmarkedet. 2. og 3. januar annonserte de i norske medier for første gang - og tok med det et stort jafs av den norske reiselivskaka.

undefined
undefined
alt
Mette Blåfjell, Country Manager i lowcostholidays.no.

Lowcostholidays.com ble grunnlagt i 2004 av engelskmannen Paul Evans. For mange her hjemme lyder navnet ukjent, men lavprisselskapet har over to millioner reisende på samvittigheten og har gjort det meget bra i England. Nå satser eieren stort på resten av det europeiske markedet.

God norsk start
Lowcostholidays.no etablerte seg i Norge i november 2011 og begynte markedsføring av nettsiden på nyåret.
– Det var en god tid for oppstart her i landet. Vi visste at mange nordmenn bruker årets første dager til å titte på reise og planlegge sommerferien, sier Country Manager i lowcostholidays.no, Mette Blåfjell.

Satset på topp
Siden lowcostholidays.no var en helt ny aktør i det norske reisemarkedet, ønsket de å bygge kjennskap til merkevaren, trigge reiseinteresse og få flest mulig inn til nettsidene sine. Det var også viktig for reiseselskapet å nå ut til så mange mennesker som mulig på begrenset tid. De satset derfor på en fast toppbanner på forsiden av Dagbladet.no. Annonseplassen gikk over to dager og viste ulike budskap og destinasjoner. Fokus i annonsene var på typiske ”norske” feriedestinasjoner, som Gran Canaria, Tyrkia og Hellas.

Doblet besøkstallet
Responsen fra et reiseklart norsk publikum var overveldende, og bestillingene tikket inn.
– På de to dagene vi var på Dagbladet.no hadde vi en usedvanlig god klikkprosent, og vi doblet besøkstallet på sidene våre, sier Blåfjell, som er overbevist om at det er de lave prisene som lokket soltørste nordmenn til å sjekke ut den nye aktøren.
– Våre reiser er nok hakket billigere enn det norske publikummet er vant med, og derfor klikket folk seg inn for å se hva vi kunne tilby og til hvilke priser, sier hun.

Naturlig å satse på nett
Reiseselskapets første annonseringer i norsk media besto kun av nettannonsering - og bare på Dagbladet.no. Å satse alle kort på nett var i følge Mette Blåfjell helt naturlig.
– Da lowcostholidays selv er et rent online-byrå, har vi alltid brukt nettet som hovedkanal. Det kommer vi til å fortsette med her i Norge også, og derfor blir nettsider som Dagbladet.no, finn.no og vg.no naturlige steder for oss å annonsere fremover. Vi kommer i tillegg til å benytte oss av noe print i de største avisene, blant annet i forbindelse med reiselivsmessen, forteller Country Manageren.

Seriøs aktør
Om nordmenns skepsis til nok et nytt nettbasert reisebyrå sier Blåfjell følgende:
– Folk er nok litt skeptiske i starten, for det har vært en del nettreiseselskaper som har kommet og gått i de senere årene. Nordmenn har også tidligere hatt en tendens til å like det trygge og kjente. Men lowcostholidays.com har eksistert i seks år, og svært mange mennesker har reist med oss. Vi har også et Call Center med skandinavisk talende personale, som våre kunder kan ringe hvis de behøver å snakke med noen eller bestille per telefon. I tillegg er vi støttet av en av Storbritannias mest stabile banker og er medlem av det norske Reisegarantifondet. Derfor er jeg sikker på at vi blir vi tatt som en seriøs aktør, og vi er klare for å gi nordmenn både billige og gode reiseopplevelser, avslutter Mette Blåfjell.