Caser

Publisert: 10.12.2020

Nyskapende noveller skapte trafikk for Mazda

Bilprodusenten gikk for en annerledes historiefortelling. De er videre til finalen i Aller Best 2020-Q1

De beste samtalene har du i bilen. Det fikk samarbeidet Mazda hadde med Mindshare og Aller Concept Store så til de grader vist frem.

– Det overordnede målet var å skape kjennskap, oppmerksomhet, interesse og kjøpsintensjon for den nye Mazda CX 30, forteller Josephine Messa, strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media.

– Men i tillegg ønsket vi å generere trafikk til nettsiden og inn til forhandler.

744 000 potensielle Mazda-kjøpere

– I Allers digitale univers treffer vi 743 950 unike personer ukentlig som sier at de enten vil velge eller overveier å velge å kjøpe en Mazda.

For å skape den gode følelsen som ville kunne trigge lesernes interesse, skapte Aller Concept Store konseptet merkevarenoveller. I disse fortellingene spiller ikke Mazda CX 30 hovedrollen, men danner rammen og setter stemningen for de virkelige gode samtalene.

Den gode varme følelsen

Contentsjef i Aller Concept Store, Asbjørn Halvorsen, utdyper:

- Bilen er en fantastisk arena til å snakke med andre. Alle har hatt en viktig, spennende eller morsom samtale i en bil en gang. Det er noe spesielt i det å gli gjennom et landskap mens du snakker – du er i bevegelse samtidig som du strekker tankene og kommuniserer, sier Asbjørn.

- En biltur er en nydelig mulighet for samspill med andre mennesker. Den følelsen, ja – forventningen - ville vi skape hos leserne.

Tre spesialskrevne noveller tar leseren gjennom et vakkert vinterlandskap og tett på unike menneskeskjebner.

Se artiklene her:

  1. Plass til livet
  2. Roadtrip med fatter’n
  3. En uventet gave

469 timer

Novellene, som ble presentert på content-plasseringer ble kjørt i kombinasjon med både fullskjerm- og bumper-ads.

Trafikken utmerket seg. Aller-leserne brukte 469 timer på innholdet, og over 38 prosent av Aller-leserne har utført en handling på Mazdas hjemmesider.

I tillegg så sier 58% av de som leste novellene at de likte innholdet, og hele 43% sier at novellene ga dem en god følelse.

- Mazda og Mindshare våget å gå utenfor boksen og satse på en helt ny type historiefortelling fra Aller Concept Store, sier Josephine Messa

– Det fikk de god uttelling for!

«Vi er svært godt fornøyd med samarbeidet og hvordan novellene ble, ikke minst hvordan de fremsto visuelt. Aller klarte å skape en god leseropplevelse som fikk frem bilen på en fin og naturlig måte. Tallene viser at trafikken fra novellene hadde høy kvalitet og ga en høy andel konverteringer langt ned i trakten, så mye tyder på at novellene også har bidratt til å få nye Mazda-er på norske veier»

Vegar Angelo, Strategy Director i Mindshare