Caser

Publisert: 13.05.2015

Priskjemperen som vant

Rimi kjemper en kamp i lavprissegmentet. I en tøff konkurranse fikk de god drahjelp fra en mobilkampanje på db.no.

Rimi priskampen 1920

Craft sto bak idé og produksjon av "Priskjemperen" for Rimi, som ble lansert i samarbeid med IUM på Dagbladet mobil. Målgruppen var familier, og målet var å engasjere dem i en aktivitet som styrket posisjonen til Rimi som lavpriskjede.

– Priskjemperen hjelper oss forbrukere med å passe på at vi alltid får lave priser hos Rimi, forteller Henrik Staib, strategisk kundeansvarlig i Dagbladet.

Mobilspill
På db.no på mobil kunne leserne delta i et mobilspill der de kjempet mot prisene. De startet spillet i en annonse, og deretter skulle man fange priser som dukket opp på den redaksjonelle siden. Jo flere priser man samlet, jo bedre score og større vinnersjanser fikk man.

Lars Istre i IUM mener mobil egner seg svært godt til denne typen aktiviteter.
– Mobil er åpenbart en av våre mest brukte skjermer om dagen, og vi vet at en veldig vanlig adferd er å bruke mobilen til å få tiden til å gå. Enten på vei hjem, i sofaen etc. Da passer slike løsninger veldig bra. Samtidig så er det ganske enkelt å lage et spill og gi bort noe stæsj som skaper engasjement. Det vanskelige er å lage et spill som handler om premissene til merkevaren. Nemlig å spille et spill som kjemper mot prisene, sier Istre.

Høyt engasjement
Mobilkampanjen ga formidable resulater.
– Målinger gjort i etterkant av mobilkampanjen viser en markant økning i mengden tid brukt på RIMI samt et stort engasjement rundt karakteren "Priskjemperen". Mobilbanneret ga en CTR på nesten 0,9 % – noe som er veldig bra, sier Staib.
Mobilspillet ble startet over 46 000 ganger, og hele 31 000 av deltakerne gjennomførte hele spillet. Det betyr at hele 66,7 % av de som startet spillet ble med til spillet var ferdig, og man landet på en registreringsside.

Lars Istre i IUM er svært fornøyd med samarbeidet med Dagbladet på Rimi-caset:
– Som alltid var det en fryd å jobbe med dem. De har god gjennomføringsevne, og ikke minst, de skjønner hva som skal til for at det virkelig skal svinge.

Ønsker du mer informasjon om Rimi-caset eller andre muligheter på mobil, ta kontakt med strategisk kundeansvarlig, Henrik Staib i Dagbladet.