Caser

Publisert: 04.03.2022

RFSU - videre til finalen i Aller Best

Fikk leserne på glid!
RFSU header

RFSU jobber hele tiden med å «normalisere» temaer som kan være flaut i forhold til kropp, seksualitet og sex. Pål Hansen, brand manager i RFSU forteller at de ofte er ute på skoler og festivaler hvor de snakker om kondom og glidemiddelbruk.

- I Aqua glidemiddelkampanjen, som vi gjorde sammen med Aller, var en av målsettingene å gjøre det mindre flaut og minske tabuet rundt det å kjøpe glidemiddel i dagligvare og apotek, sier Pål Hansen.

Victoria Krogeide, KAM/kundeansvarlig i Aller Media, er imponert over at RFSU turte å tenke litt utenfor den berømte boksen.

- Resultatene ble jo veldig bra, men vi meldte inn caset i kreativ kategori. Ikke fordi caset i seg selv er så kreativt, men fordi det er kunden som er kreativ. RFSU turte å gå utenfor den vanlige boksen, og gjøre noe så utradisjonelt som å gjøre en testpilot hos oss, sier Victoria Krogeide.

Testpilot

Krokeide er overbevist om at den beste måten å få folk til å teste ordentlig på er en testpilot. Det unike med testpilot er at man har mulighet til å plukke ut de personene man ønsker skal teste et produkt. I tillegg får man ærlige svar og verdifull informasjon. Denne gangen var de ti testpilotene anonyme, og i utvelgelsen valgt de bredt slik at både menn og kvinner i ulike aldre, homofile og folk med et sykdomsbilde var representert.

Responsen var stor, og hele 1200 av KK.no sine lesere ønsket å teste RFSUs Aquaglide. Testpersonene var også fornøyde, og etter at artiklene “9 av 10 anbefaler dette i senga” og “Inger” (49): - Slik ble sex gøy igjen” ble publisert på KK.no og Seher.no gikk salget av RFSUs glidemiddel betraktelig opp! Folk brøt den flaue barrieren, og kjøpte glidemiddel på dagligvaren. De ville teste selv!

Skjermbilde 2022 03 04 kl 13 01 27

Riktig mediemix

I tillegg til testpilot valgte de å gå for sponsorat på Rød Løper på Seher.no Med nær 5 millioner videoavspillinger og 5 millioner visninger kan man trygt si at sponsoratet lønte seg.

- Vi kjørte flere runder sammen med CARAT før vi til slutt fant den riktige medie-mixen for kampanjen. Vi blir ofte blokket på grunn av seksuelt innhold, derfor må vi være sikre og teste ut alt materiell i god tid før kampanjestart. Tiden vi brukte til briefing og kampanjeplanlegging var verdt hver eneste krone. Artiklene og sponsorship på Rød Løper ble sett seks ganger fler enn estimert, og web-tv hadde fler enn en million seere, sier Pål Hansen fornøyd.

Fantastisk jobb av Aller

Pål Hansen tror grunnen til at kampanjen ble en suksess var at kampanjen hadde et enkelt budskap. Det visuelle gjorde det også enkelt å tilpasse innholdet til mediene som ble benyttet.

- Her gjorde Aller en fantastisk bra jobb! Layouten som ble utviklet for testpiloten var moderne og leken. Den matchet perfekt til målgruppen vi ønsket å henvende oss til, som var kvinner mellom 20-50 år. Samarbeidet vi har med Aller er veldig bra og profesjonelt. Siden markedsavdelingen i RFSU er et lite team, er vi avhengige av at koordinering og deling av kampanjeinformasjon blir gjort på en effektiv og oversiktlig måte. Her leverte Aller med glans, sier Pål Hansen, som er storfornøyd med at RFSU økte salget i glidemiddelkategorien med 22% i 2021!

Skjermbilde 2022 03 04 kl 13 01 11

Victoria Krogeide

KAM