Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Samlerhuset ga bort 45 000 gullbryllupsmedaljer til det norske folk, og benyttet Aller-universet – det fungerte!
Deres Majesteter kong Harald og dronning Sonja feirer i 2018 sitt gullbryllup, og i den anledning ønsket Samlerhuset og Det Norske Myntverket å gi bort en gratis gullbryllupsmedalje til det norske folk. Medaljen er et samlerobjekt i begrenset opplag, og er belagt med 24 karat gull.
Smal målgruppe
Målgruppen for gullbryllupsmedaljen er relativt smal; samlere og mennesker med interesse for kongefamilien. Målet var å oppnå 10 000 bestillinger av medaljen gjennom Aller Medias kanaler i perioden juni til oktober.
– Jeg tenkte at dette var et litt utfordrende mål med mye å strekke seg etter, forteller Tone Nordby, kundeansvarlig i Aller Media.
– Men jeg hadde veldig troa på det, understreker hun.
Fra før visste man at snittalder på myntkjøpere er 45 år og oppover, samt at Samlerhuset selger best i sommerperioden og mellom jul og nyttår. Dermed ble det besluttet å annonsere bredt på print på tvers av Aller-universet, samt å legge til TV, Google-søk og display, Facebook, affiliate-nettverk, uadressert reklame, DM og e-post i markedsmiksen.
– Dette var en spennende test for å se om hypotesen om at printannonser fungerer godt med tanke på effekt stemte eller ikke. Her var det jo ikke snakk om branding, kun effekt, sier Nordby.
For å støtte opp under printkampanjen ble det også lagt opp et digitalt løp med content marketing-artikler, bannere og boards.
Traff blink med Se og Hør
Se og Hør fikk spesielt fokus da de allerede har en stor dekning av det kongelige, for eksempel med sin faste ukentlige spalte «Royal».
– Både Samlerhuset og jeg antok at Se og Hør skulle fungere bra, forteller Nordby.
Totalt ble det gjort 6850 bestillinger via annonseringen i Aller Media. Over halvparten av disse bestillingene gikk via telefon, noe som viser hvor viktig det var å ha telefonnummer i annonseringen – ikke bare landingsside på nett.
Likevel oppsto det noen utfordringer underveis. Gjennom dialog med Slottet ble det tydelig at det ikke ville være anledning til å bruke bilder av kongefamilien i materiellet. Dette medførte begrensninger for content marketing-artiklene, og resultatet ble til slutt at det ble produsert færre artikler enn først planlagt.
– Vi hadde et ønske om å lage artikler som handlet om kongefamilien, forlovelsen, bryllupet og historien, men da det ble klart at vi ikke hadde anledning til å bruke bilder av kongeparet gjorde det at det begrenset seg litt, forteller Nordby.
Likevel gikk responsen over all forventning. Se og Hør fungerte som antatt godt, og en annen positiv overraskelse var at innrykk i Rolf Hansen Kryssord utmerket seg med tanke på respons.
– Vi har ikke annonsert på denne måten i Rolf Hansen Kryssord tidligere, så det var nytt. Men vi trodde målgruppen var riktig, forteller Nordby.
– I tillegg hadde vi tro på at annonsen der lever lenge, i og med at bladet blir liggende framme på bordet, fortsetter hun.
Fornøyde med samarbeidet
Samlerhuset er godt fornøyde med samarbeidet.
– Å jobbe med Aller Media har vært utrolig lærerikt, sier Janne Hystad, prosjektleder i Samlerhuset.
– Aller Media har til enhver tid hatt kjøreplan og møter som har vært effektive, noe som har gjort det enkelt å forholde seg til tidsfrister for når ulikt materiell, være seg print-annonser, innstikk eller RON-formater, måtte være klart, sier Hystad.
– Utrolig moro å se at antagelsen om at Se og Hør-print var den kanalen som gav oss best respons, fortsetter hun.
Også Hans-Petter Hongset, markedsdirektør i Samlerhuset, synes samarbeidet har fungert godt.
– Samarbeidet med Aller Media var et nytt og spennende bekjentskap for oss, sier han.
– Kampanjen virket å være skreddersydd for store deler av Aller Medias portefølje, og riktig innhold i riktig kontekst slutter aldri å fungere, understreker Hongset.
– God oppfølging, åpenhet og forståelse av nøkkeltall gjorde samarbeidet knirkefritt – ikke verst for noen som møttes for første gang, avslutter han.