Caser

Publisert: 15.05.2018

SAS til finalen i Aller Best 2018

I et helt nytt annonseformat tok SAS med seg leserne på en historisk reise over Dagbladet.

Sas case 1170

SAS og Aller ønsket å gjenskape en suksesskampanje basert på en kreativ løsning fra 2011, bare med dagens teknologi. Sammen med digitalbyrået Madington, utviklet Aller det nye formatet. Målet var å levere gode resultater til SAS og samtidig vekke engasjement på dagbladet.no.

Løsningen tok leserne med på en digital reise over skyene

I et helt nytt annonseformat tok SAS med seg leserne til Dagbladet på en eksepsjonell reise over Dagbladet, bokstavelig talt. Løsningen tok leserne med på en digital reise over skyene, ut over rammene på dagbladet.no, der det kun var opp til dem å bestemme det endelige reisemålet. Her kunne man velge mellom 1.000.000 billige reiser, med destinasjoner over hele verden.

– Det har vært en utrolig spennende og lærerik reise å få være med på, helt fra idéfasen frem til det ferdige produktet. Jeg er utrolig stolt over det vi fikk til, et veldig godt håndverk skapt gjennom et team hvor alle ønsket å bidra og levere sitt aller beste, forteller Josephine Messa, strategisk konsernkundeansvarlig i Aller.

– Kampanjen gikk på lufta 2. januar. Umiddelbart var det mange som klikket opp over Dagbladet, men vi så underveis at vi måtte tydeliggjøre budskapet «over skyene». Vi gjennomførte en del endringer og det justerte formatet gikk på lufta 8. januar.

– Ved å tydeliggjøre avsender, legge inn flere destinasjoner, legge på priser på flyreiser og en større CTA-knapp, fikk vi de resultatene vi ønsket. Vi oppnådde en konverteringsrate på hele 4,65%, noe som er langt bedre enn snittet for en kampanje. I tillegg så vi at hele 60 % av de som hadde sett annonsen, bestilte eller vurderte å bestille en SAS-reise i etterkant.

Lanserte et helt nytt annonseformat

– Vi i Aller er stolte over å ha skrevet historie med dette caset. Vi skapte et helt nytt produkt på Dagbladet og ble den første nettavisen i verden som tok denne løsningen ut i markedet. Vi har gjennom hele prosessen hatt en tett dialog med både kunden SAS, reklamebyrået Anorak, Madington som stod for det tekniske, mediebyrået Mindshare og med Clockwork som sto for filming av flyvertinnen.

– Vi hadde satt tøffe mål for kampanjen. Salg av flybilletter var det primære målet, hvilket vi leverte veldig gode resultater på, og i tillegg kunne vi bidra med andre gode resultater og verdifull innsikt som vi kan ta med oss i kommende kampanjer.

– Dagbladet viser igjen evnen, og viljen, til å strekke seg litt lenger enn de fleste for å skape noe nytt og unikt.

Det sier Tomas Tomasi, digital director i Mindshare.
– I dette tilfellet fant vi frem en 5 år gammel kreativ løsning som vi ville pusse støvet av og fornye med dagens teknologi. Dagbladet organiserer da både produksjonsselskap og filmtagning i studio for å etterkomme våre ønsker. Foruten å bli lagt godt merke til blant Dagbladets lesere, ga den kreative løsningen meget gode resultater i form konverteringer på landingssiden, avslutter han.

Involverte:
Tomas Tomasi, digital direktør Mindshare
Hanne Lohne, kundedirektør Mindshare
Anne Bjerke, flyvertinne SAS
Antonio Morveto, project manager Madington
Carl Fredrik Ullerø, Aller Media
Josephine Messa, kundeansvarlig Aller Media