Caser

Publisert: 12.02.2014

Suverene tilbakemeldinger

International suksess for Dagbladet og Amnestys ”To Russia with Love”- kampanje.

Russlandlove 680

12. februar 2014

Over 250 000 har så langt deltatt i Dagbladet og Amnestys kampanje om å male Russland med Regnbueflagget. Som en global, digital underskriftskampanje, lanserte Dagbladet i samarbeid med Amnesty før OL et digitalt kart som lar brukere registrere seg og bli tildelt en liten fargerik del av kartet. Målet er å rette søkelyset mot brudd på menneskerettighetene i Russland.

– Dagbladet har alltid vært avisa for den lille mann og kvinne, og det vet nordmenn. Men hvis vi skulle få skikkelig troverdighet til kampanjen internasjonalt, trengte vi en stor samarbeidspartner. Det var aldri tvil om at Amnesty sto øverst på lista vår, de har mange av de samme kjerneverdiene som Dagbladet, forklarer plattformsjef for de digitale tjenestene i Dagbladet, Eugene Brandal Laran, om valget av samarbeidspartner.

Han legger til at noe av det morsomste har vært hvor positive og kreative utviklerne og designerne bak kampanjen har vært:
– De har løftet torussiawithlove.no til å bli en internasjonal suksess.

Spredning i sosiale medier
Sjefsredaktør i Dagbladet, John Arne Markussen, spådde før kartet ble lansert at det via Dagbladet og sosiale medier kom til å få en enorm rekkevidde, langt utenfor Norges grenser. Kort tid etter lanseringen har altså kartet fått over 250 000 underskrifter, og man kan tydelig se Regnbueflagget, det kjente symbolet til LHBT-bevegelsen, dekke Russland.

– Da vi lanserte, kom rundt 90 prosent av trafikken fra Dagbladet, og resten fra sosiale medier. Vi var klare på at vi ikke var fornøyde før vi hadde snudd de tallene, understreker Laran.

Målrettet arbeid resulterte i at allerede to kvelder senere var andelen trafikk fra sosiale medier økt til 95 prosent.

– Vi som har jobbet med kampanjen satt og sendte jubel-e-post til hverandre til langt på natt. Tilbakemeldingene fra leserne har vært suverene. Jeg har sikkert lest 300-400 meldinger på Twitter, Tumblr og Facebook, og responsen fra hele verden har vært så positiv at det virkelig varmer, forteller Laran.

– Dette er det mest spennende prosjektet jeg har jobbet med på lenge. Jeg er veldig glad for at det er rom i Dagbladet for slike kampanjer. Dette er Dagbla'-sjela slik den ser ut i den digitale tidsalderen, avslutter han.