Caser

Publisert: 25.02.2022

T-We - til finale i Aller Best Q4

Kundene strømmer til T-We.
Telenor header

Da strømmetjenesten T-We fra Telenor ble etablert i 2018 ønsket de å engasjere og aktivisere kunder til å ta i bruk hele tjenesten. I et unikt firkantsamarbeid med mediebyrået OMD, innholdsbyrået NewsLab og Aller Media utviklet de en strategi med skyhøye ambisjoner, for å bidra til å endre og ta del i folks endrede TV-vaner og overgangen fra lineær TV til strømmetjenester.

Andreas Gaarder er Strategisk Konsernkundeansvarlig i Aller Media. Han mener at det er nettopp dette unike firkantsamarbeidet mellom Aller Media, Telenor, mediebyrået OMD og innholdsbyrået NewsLab som er hemmeligheten bak de gode resultatene.

- Vi sitter alle på forskjellig kompetanse slik at vi kan spille hverandre gode. Vi har hatt workshops, kastet ball med høy takhøyde og ikke minst tatt eierskap i hele prosjektet, sier han.

Gullstandard

Gino Ismail, Planning Director i OMD, forteller at prosjektet med Telenor T-We har gått så bra på grunn av deres strategiske tilnærming. De har også hele tiden utforsket nye måter å koble Telenor T-We som en underholdningsekspert, og servert tips og engasjerende innhold som oppleves som relevant for målgruppen innenfor universet til Aller.

- Vi har snudd på alle steiner, gitt gode råd, bistått hverandre som reelle partnere og samarbeidet ekstremt godt. Det har hele tiden vært lavterskel, høyde under taket og en god tone oss imellom. I tillegg er prosjektet ekstremt innsiktsbasert, og det har ført til at vi har utviklet nye produkter. Prosjektet er gullstandard for samarbeid og uttak, og det hele har gått så sømløst. Det handler om et utvidet partnerskap der alle ønsker å bidra, og tar eierskap til prosjektet. Teamet som jobber med caset fortsetter å imponere med kreativitet i både kreativt uttak og plasseringer. Med T-We tror jeg vi er så nærme ved å utnytte hele kraften i Aller som man kommer, sier Gino Ismail.

Telenor 2

Enormt utvalg

- Nå med strømmetjenester tilgjengelig sammen med lineær TV har utvalget av underholdning blitt enormt. Det kan være vanskelig å orientere seg i mengden og hensikten med konseptet er nettopp å hjelpe til å finne godt og relevant innhold. Mange serier og filmer får god eksponering og markedsføring fra innholdseierne, men det finnes også veldig godt innhold som går under radaren. Det er dette innholdet vi jobber for å finne, og å tipse om. Det sier Irén Udnæs, Marketing & Content Manager i Telenor. Hun er forøvrig veldig fornøyd med resultatene konseptet bidrar med og ikke minst gøy å se at tipsene har ført til økt seing, sier hun.

Redaksjonelt innhold viktig

Overordnet målsetning for konseptet er å øke andelen T-We strømmebrukere, men også å etablere assosiasjonen underholdning til Telenor. Løsningen var å utnytte Dagbladets mangel på redaksjonell dekning av film- og serieunderholdning, og gjøre T-We til selveste underholdningseksperten gjennom kontinuerlig tilstedeværelse på Dagbladets flater.

– Vi i NewsLab har jobbet med Telenor lenge, og Telenor ønsket også å bruke oss på dette prosjektet på grunn av vår spisskompetanse på innhold og underholdningsfeltet. I starten var jeg helt ærlig talt litt bekymret for om det kom til å funke med såpass mange kokker, men vi har samarbeidet godt hele tiden – delt kunnskap og hjulpet hverandre, til beste for kunden. Med hånden på hjertet, dette har vært et utrolig fint prosjekt. Veldig givende, sier Joakim Thorkildsen.

Telenor3

T-We Tipser - din underholdningskompis

Hver fredag har Dagbladets lesere fått servert de aller beste strømmetipsene, som bannere på programsidene på print og som artikler på nett. Gjennom delikate løsninger har T-We også muligheten til å levere taktiske budskap til Telenor sine kunder om hvordan man kan ta ibruk T-We og dermed øke forbrukertilfredsheten. I tillegg har de laget aktiviteter som konkurranser med kule premier og genial “Test deg selv” der din nye favorittserie eller -program ble servert på sølvfat via ett tastetrykk.

- Det er et høyere sug etter strømmetips da utvalget av det har økt enormt. Med vår aktivitet leverer vi strømmetipsene leserne har behov for. Så når du setter deg ned i sofaen og ikke vet hva du skal se på, så er det svært behovsdekkende at det kommer inn tips fra T-We med “Dette skal du se på i kveld!”, sier Andreas Gaarder.

“T-We er en distributør av underholdning, og T-We Tipser skal være den som tipser om og løfter frem skjulte perler som ikke alltid løfter seg selv.”

- Joakim Thorkildsen i NewsLab.

Resultater

Den kontinuerlige tilstedeværelsen på Dagbladet har gitt imponerende resultater. Gjennom året som gikk økte det generelle strømmemarkedet med 10%. T-We overgikk det så det suste, og tok “kaka” med 29% økning i andel strømmebrukere.

Generelt lønnet det seg for seriene å bli fremhevet av T-We Tips, for snittseing per tittel hadde en økning på svimlende 240% og selv 5 uker etterpå hadde tipsene en økning på 76% økning i seeing som beviser at tipsene har en longtail-effekt. Dessuten var det over 850 000 startede strømninger basert på strømmetipsene på Dagbladet, og denne aktiviteten var den eneste aktiviteten med konkrete strømmetips. Omsetning og ROI øker drastisk, og Aller kan tilskrives høy verdi i salgsmodellering.

Takket være et morsomt og godt samarbeid mellom Aller, OMD, Newslab og Telenor, er T-We Tipser et favorittprosjekt.

Bilde av Irén Udnæs

Irén Udnæs

Marketing Content Manager, Telenor T-We