Caser

Publisert: 12.03.2025

Wicked - wildcard i Aller Best

Med kraften i Aller gjorde musikalen Wicked Grande suksess på norske kinoer!
Wicked Bakgrunn Strekker seg kopi

United International Pictures skulle lansere en av verdens største musikalsuksesser, Wicked med stjernen Ariana Grande i hovedrollen. Utfordringen var at musikaler er en nisje, og langt mer populært i USA og England enn i Norge. Likevel hadde Universal store forventninger til billettsalget.

Så hvordan dra musikalgjengeren til kinosalene og samtidig få yngre kinogjengere til å se akkurat denne filmen?

Aller er overrepresentert innenfor målgruppene som besøker kino, musikal og teater. Aller treffer også sterkt blant målgruppen kvinner 12-34 år og barnefamilier. Og ikke så overraskende - Aller har høy interesse for kjendiser!

Skjermbilde 2025 04 09 kl 13 26 33

Målet? Fulle kinoer med 135 000 solgte billetter. Intet mindre!

Hva gjorde vi?

  • For å nå salgsmålet spilte vi på lag med andre kanaler. Aller fikk en hovedrolle med 30% av det totale mediebudsjettet. Kall oss gjerne Ariana Grande!
  • Vi inngikk et sponsorat på Rød Løper med pre-roll, sponsorvignett og redaksjonell spalte, samt display rundt player for å drive trafikk til Filmweb.
  • I tillegg brukte vi Dobbel Fullskjerm og Toppscroll, samt display på våre største Kvinne-siter, KK og Se & Hør.
  • Vi bygde kunnskap gjennom content på KK og Se & Hør, der vi tilpasset innholdet til deres ulike lesermoduser – en strategi vi sjelden bruker i Aller. Se&Hør hadde fokus på kjendiser, med Ariana Grande i spissen, mens KK fokuserte på mote og makeup fra filmen.
DSC9117

Hvordan gikk det?

Jo, Aller tronet øverst og var den største trafikkilden til Filmweb. Vi engasjerte flere brukere enn medier som Snapchat, Meta og Google.

Fra en syk oppmerksomhet på 67% på kun 3 uker til salg på 170 000 billetter og at 89% av kjøperne var kvinner mellom 13-44 år, viser at vi virkelig har truffet rett målgruppe med kampanjen.

«Aller var en viktig del av kampanjen og har vært med på at Wicked har overlevert på et allerede høyt mål fra filmstudioet og er sett av nesten 170 000 nordmenn!» - Vegard Urke Markedssjef i UIP

Vi har jobbet som en del av et lag med de andre i mediemixen, og sammen har vi levert på målgruppene og bidratt til å skape et fenomenalt resultat for Universal.

- Vi selgere hører ofte at Some og søk gir bedre kvalitets-leads enn våre displayflater, men her beviser vi det motsatte. I et lag er det noen som scorer flere mål enn andre, og her har Aller klart scoret flest mål, sier Sindre Hellkås, strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media.

Og By the way – vi slo også åpningshelgen til både Danmark og Sverige – til tross for størrelse!